Træer, Skt. Thomas Plads, Cykler

Viden om bæredygtighed

Foto: Astrid Maria Rasmussen

Et samlet overblik over vores arbejde med bæredygtighed i form af projektresultater, rapporter og analyser udarbejdet for og i samarbejde med Wonderful Copenhagen. 

Analyser og rapporter

Dyk ned i vores samling af rapporter og analyser og bliv klogere på, hvordan vi arbejder med bæredygtighed, og hvad vores analyser fortæller os om Hovedstadens arbejde med denne dagsorden og besøgendes syn på bæredygtighed. 

Sustainability reports

Rapporterne beskriver, hvordan vi i de pågældende år har arbejdet med bæredygtighed og giver derfor et indblik i, hvordan vi bliver ved med at bestræbe os på at øge bæredygtighedsindsatsen yderligere.

Analyser

Analyserne undersøger bl.a. omfanget af fokusset på bæredygtighed inden for turismeerhvervet og de besøgendes syn på bæredygtighed i København.

Viden og værktøjer til din virksomhed

Herunder finder du en lang række værktøjer, som du som indehaver af en turismevirksomhed frit kan benytte for at få hjælp og inspiration til at komme i gang med arbjedet med bæredygtighed. Værktøjerne er blevet til som led i vores projekt Sustainable Choice CPH og er alle blevet testet på andre virksomheder. Nu deler vi værktøjerne, så vejen til at drive en mere ansvarlig virksomhed bliver mere tilgængelig for alle. 

Fire værktøjer til bæredygtig forretningsudvikling

Herunder finder du fire værktøjer til forretningsudvikling, der sætter en mere bæredygtig retning for din virksomhed. Værktøjerne kan hjælpe dig med at identificere de steder, hvor du bør lægge dine kræfter og målrette denne indsats. Værktøjerne er blevet til i forbindelse med projektet Sustainable Choice CPH. 

Mærkningsordning fra Danske Restauranter og Caféer (DRC)

Er du også forvirret over de mange former for mærker, der beskriver de fødevarer, vi kan købe ind af? Så er du ikke alene. Derfor har DRC udviklet et mærkekatalog, som du kan benytte til at skabe et overblik over de forskellige mærker, som man kan støde på, når man handler fødevarer ind til sin virksomhed. Mærkekataloget beskriver de forskellige mærker såsom "Statskontrolleret Økologi" og "Det statslige dyrevelfærdsmærke", og hjælper dig således med at målrette dine indkøb efter dine værdier. 

Tilmed finder du et værktøj til bedre at forstå, hvorfor det kan være vigtigt for din virksomhed at blive klogere på de forskellige mærker og styrke brugen af dem. Du finder oversigten over de forskellige værktøjer relateret til mærkningerne her: Indkøb efter mærker

Fem fortællinger om bæredygtighed og udvikling

Igennem forløbet Bæredygtig Business, der har været en hovedsøjle i projektet Sustainable Choice CPH, har 20 turismevirksomheder indtil videre arbejdet med rådgivere, der har hjulpet med at sætte skub i udviklingen. I denne case-samling præsenterer vi fem aktører, der alle har skabt fremdrift i deres bæredygtighedsarbejde på forskellige måder. De fem aktører fortæller om, hvorfor de mener, det er vigtigt at arbejde med bæredygtighed i deres forretningsudvikling; de fortæller om, hvad de har lært i forløbet, og hvad der er kommet og kommer ud af det. Det arbejde, de har gjort, viser både ambitionerne og de praktiske hensyn, der er vigtige at huske undervejs.

I videoen nedenfor får du fortællingen om forløbene med Arthur Hotels, Medvind og Sparta.

Partner Playbook

I vores Partner Playbook kan I læse mere om Københavns nye kernefortælling og de dertilhørende styrkepositoner samt finde inspiration og guidelines til, hvordan I bedst muligt kan aktivere strategien i egen markedsføring.

Karen Blixen Museum Rungstedlund

Bæredygtig mobilitet og wayfinding

Foto: Anders Bøggild

Bæredygtig mobilitet og wayfinding

En undersøgelse fra Forbrugerrådet TÆNK om danskernes vaner og holdning til offentlig transport viser, at en tredjedel af borgerne i Region Hovedstaden er utilfredse med den offentlige transport på grund af upålidelige og få afgange. Undersøgelsen viser desuden, at næsten halvdelen mener, at den offentlige transport i Danmark er for dyrt. Det understøtter det generelle billede af, at passagertallet for bus og tog over de senere år er faldet – det viser tal fra Transportministeriet.

Følgende rapport kortlægger barrierer og motivation for at tage offentlig transport samt adresserer en række hovedindsigter omkring wayfinding generelt. Derudover indeholder den en række anbefalinger til, hvordan kulturinstitutioner med kommunikation kan tydeliggøre fordelene ved at gøre brug af offentlig transport.

Rapporten tager afsæt i tre specifikke kulturinstitutioner i Region Hovedstaden; Esrum Kloster & Møllegård, Frederiksborg og Karen Blixen Museum, hvor der er indsamlet empiri i form af desktop-research, feltarbejde og kvalitative interviews med gæster og personale på kulturinstitutionerne. Rapporten er udviklet på baggrund af ovenstående viden og data, og arbejdet er udført af kommunikationsbureauet Lead Agency i samarbejde med Wonderful Copenhagen, VisitNordsjælland og Dansk Kyst- og Naturturisme. Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmestyrelse.

Læs de 3 cases nedenfor

Anbefalinger til grønne mobilitetsløsninger 

Her finder du et anbefalingskatalog til grønne mobilitetsløsninger baseret på erfaringerne fra 7 projekter under Sustainable Choice CPH, der har skullet medvirke til: 1) spredning af turister, 2) flere turister på kombinationsrejser og 3) flere turister på cykel. 

Film og podcasts

Herunder finder du en række podcasts og film, der giver et indblik i Wonderful Copenhagen samarbejde med turismevirksomheder ift. vores målrettede indsats mod en mere ansvarlig turismebranche, hvor bæredygtighed og social ansvarlighed i højere grad bliver prioriteret. 

Bag om CopenPay

   
 

Da vi i 2024 lancerede CopenPay, var det med en vis usikkerhed. Projektet var det første af sin slags i turismebranchen og havde til formål at belønne mere ansvarlig og bæredygtig rejseadfærd. Det var uvist, om det ville lykkes at forankre et så nytænkende initiativ blandt både besøgende og lokale aktører. Heldigvis blev CopenPay en kæmpe succes.

I interviewet herunder fortæller Rikke Holm Petersen, direktør for Wonderful Copenhagens marketing- og kommunikationsafdeling, om tilblivelsen af CopenPay og de erfaringer, der er blevet gjort efter projektets første turismesæson. Lyt med og bliv klogere på et initiativ, vi i 2025 har satset endnu større på. 

Interview med Trine Ingemansen om udenlandske arbejdstageres vilkår i Danmark
 

Langt de fleste udenlandske arbejdstagere har det godt i Danmark, men i brancher der benytter sig af ufaglærte arbejdere, og hvor sprogkundskaber ikke er et krav, findes der desværre eksempler på arbejdere, der ender med at leve under helt urimelige forhold. De er på den ene eller anden måde blevet ofre for det, vi samlet set kalder for menneskehandel. I disse brancher, som bl.a. også inkluderer turismeerhvervet, har vi derfor også et særligt ansvar for at opdage og stoppe menneskehandel. I Wonderful Copenhagen har vi forsøgt at blive klogere på problematikken igennem et interview med Trine Ingemansen fra Center mod Menneskehandel. Du kan høre interviewet herunder.

Nysgerrig på turismevirksomhedernes arbejde med bæredygtighed? 

logo

Foto:Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse