MOSAIK - small header logo
Pier2 Aarhus

Bæredygtighed i centrum for innovationsforløb

© VisitAarhus
Foto: VisitAarhus

Tre kulturaktører i Aarhusregionen har arbejdet med bæredygtighed på hver sin måde. Her kan du få indblik i deres fælles indsigter, og gå i dybden med deres individuelle problemstillinger og løsningsforslag. 

Bæredygtighed er nødvendigt at forholde sig til som kulturaktør. De voksende krav og forventninger fra gæster, sponsorer og offentlige myndigheder understreger dette. Men der er muligheder i at gentænke i selv i et grønnere lys - ej blot som led i en brandingstrategi, men også for at sikre sin egen udvikling som forretning. For mange kulturinstitutioner er bæredygtighed en kompleks og udfordrende opgave, derfor stiller i det følgene skarp på hvordan arbejde med bæredygtighed i forretningsudvikling kan se ud. 

Projektet har drejet sig om tre kulturaktører, som hver især har forsøgt at gentænke bæredygtighed i deres udviklingsstrategi. De tre aktører er spillestedet Voxhall, Museum Jorn, og danseteatret Bora Bora. Hver især havde de forskellige udgangspunkter og følgeligt forskellige behov. De udgør derfor et nuanceret billede på hvordan forskellige tiltag kan se ud, alt efter eksisterende praksisser. 

Voxhall stod med en kommunikationsudfordring angående greenwashing og greenhushing. De ønskede derfor at udforske hvordan de kunne kommunikerer bæredygtige tiltag på en troværdig og inspirerende måde.

Jorn havde et begrænset fokus på bæredygtighed i deres formidling. De ønskede derfor at undersøge hvordan de kunne etablere sig som platform for bæredygtighedstænkning.

Bora Bora ville undgå at bæredygtighedsemner i blot ’kommer og går’. Derfor ønskede de at undersøge hvordan deres praksis kunne bevirke et mere langsigtet perspektiv på bæredygtig udvikling. 

 

På tværs af de tre cases ser vi en række fælles erfaringer

  • Kommunikation er centralt: Både Voxhall og Museum Jorn peger på, at det ikke kun handler om at gøre noget bæredygtigt, men også om at fortælle om det på en måde, der inspirerer og engagerer publikum.
  • Formidling gennem kunst: Museum Jorn og Bora Bora arbejder aktivt med at gøre kunsten til en platform for bæredygtighed – både i konkrete materialer (upcycling, mikrogrønt) og i tematiske greb (forestillinger som afsæt for refleksion).
  • Samarbejde giver værdi: Kick-off og fælles aktiviteter har styrket aktørernes netværk og åbnet for videndeling, som flere har fremhævet som værdifuld.
  • Nye forretningsspor: Alle tre institutioner har afsøgt nye muligheder for at integrere bæredygtighed i deres drift eller produkter, hvilket både kan skabe værdi for publikum og styrke deres fremtidige forretningsgrundlag.

På tværs af de deltagende aktører tegner der sig en række generelle læringspunkter

  • Læring om opstart af nye projekter og udviklingsforløb: Erfaringerne viser, at det kan betale sig at bruge tid i den indledende fase på at afklare formål, behov og forventninger. I flere projekter har retningen ændret sig undervejs, efterhånden som nye indsigter opstod – en naturlig del af innovations- og udviklingsprocesser. En vigtig læring er derfor, at en tydelig problemformulering og fælles forståelse fra start kan skabe et mere fokuseret og effektivt forløb, uanset om udviklingsarbejdet foregår internt eller i samarbejde med eksterne partnere.
  • Konsulentkatalog bør løbende opdateres: I projektperiode 1 valgte VisitAarhus at etablere et udbud til et konsulentkatalog. Erfaringen viser, at kataloget bør revideres og opdateres løbende, da der løbende kommer nye konsulenter og kompetencer til, som kan være relevante for aktørerne.
  • Øget opmærksomhed på bæredygtighed: Alle deltagende aktører fremhæver, at projektet har skærpet deres fokus på bæredygtighed og givet konkrete redskaber til at integrere bæredygtige perspektiver i både projekter og forretningsudvikling. Selvom de faktiske resultater kan være svære at måle på kort sigt, vurderes effekten at være langsigtet. Flere peger på, at projektet allerede nu har haft en positiv afsmittende effekt på andre dele af organisationen ud over selve projektaktiviteterne.
  • Høj effekt for relativt få midler: Der er enighed blandt aktørerne om, at projektet har bragt dem langt på relativt få ressourcer – både i form af økonomi og timer. Det understreger, at selv mindre indsatser kan skabe betydelig udvikling og være katalysator for forandring.

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Læs også

Her kan du læse mere om andre cases.