
Dine & Design
Designmuseum Danmark tiltrækker lokale og internationale gæster med nyt fællesspisningskoncept.
Designmuseum Danmark har i de seneste år set en positiv udvikling i deres besøgstal. Hoveddelen af denne stigning koncentrerer sig dog i sommerhalvåret. Det betyder, at der stadig er massere plads til vækst i vinterhalvåret.
For at udnytte de disse vækstmuligheder, har designmuseet undertaget sig udviklingen af et initiativ, der har til fokus at skabe et bredere oplevelsestilbud i lavsæsonen.
Udover blot at tiltrække flere gæster i vinterhalvåret, ligger der i dette tilfælde også en mulighed for at udvikle strategiske tilgange til oplevelsestilbud, som appellerer til et udvidet publikum.


Udfordring
Vinterhalvårets vækstmuligheder har præsenteret Designmuseum Danmark med udfordringen at tiltrække flere besøgende i vintermånederne. En måde at imødekomme denne udfordring er at etablere alternative besøgsgrunde.
Udenlandske besøgende efterspørger i stigende grad et autentisk lokalmiljø, som de kan tage del af og opleve på nært hold. Udfordringen i at tiltrække flere besøgende, har derfor bl.a. bestået i at skabe et tilbud, som imødekom disse potentielle gæsters behov. Derfor giver langbordsmiddage mening.
Her er måltidet en indgangsvinkel til både dansk hverdags-, mad- og designkultur. Designmuseet skriver selv, at der er tale om, ”noget så simpelt, og dog efterhånden så sjældent, som et sted, hvor man spiser sammen”. Selve middagen foregår ved langborde, hvor anretningerne, grønne opdateringer af danske madklassikere, serveres til deling.


Resultater
Hos Designmuseum Danmark har man indgået et partnerskab med museets forpagtere om at afholde langbordsmiddage, som kombinerer dansk madkultur og designoplevelser. Således etablerer partnerskabet mellem restauration og museum både er en social og kulturel grund til at besøge.
På menuen finder gæsterne grønne genfortolkninger af den danske køkkenkulturs klassikere, så som vegetariske takes på brændende kærlighed, skipperlabskovs og plantebaseret frikadeller.
Konceptet Dine & Design bygger på den allerede udvidede åbningstid torsdage, men tilføjer indhold og relevans i form af fællesspisning og kulturelle indslag, så som rundvisning og designquiz.
Den oprindelige serie af arrangementer, som blev afholdt i efteråret, var udsolgt på kort tid. På baggrund af denne opbakning bliver Dine & Design et tilbagevendende arrangement. Næste serie af arrangementer finder sted efter nytår. Derudover vil Desingmuseum Danmark forsøge at indsluse flere nye publikummer ved at give unge under 27 år gratis adgang til museet hver ugentlige aftenåbning fra november til februar.
I det forretningsmæssige perspektiv er næste skridt at samle data på hvem der besøger og hvad der har motiveret besøget. Det vil netop give en dybere indsigt i hvilke retninger, som man kan gå i for at tilpasse sine tilbud til forskellige grupper af gæster.
