MOSAIK - small header logo
CTA

Dansk Storbyturismes vigtigste læringer fra kulturkonferencen Communicating the Arts 2024

26.04.2024

Fra Dansk Storbyturisme er vi glade for at kunne dele vores vigtigste læringer fra konferencen, og give et indblik i vores arbejde med potentialer og udfordringer ved datadrevet forretningsudvikling i kulturen.

Kulturaktører fra hele verden var samlet til Communicating the Arts (CTA) 2024 konferencen i Paris fra den 2. til den 4. april for at undersøge og diskutere fremtidens museer og kulturelle institutionerunder temaet "Driving Positive Impact and Social Responsibility". Konferencen sigtede mod at hjælpe kulturaktører med at udvikle praktiske strategier, der integrerer kunst og kultur i bredere samfundsmæssige kontekster.

Repræsentanter fra Dansk Storbyturisme deltog for at tilegne sig den seneste viden til gavn for vores fælles projekt, Cities for Culture. Derudover var vi inviteret til at præsentere vores arbejde med data i kulturen med særligt fokus på vores nye fælles dataplatform, VisitData.

Communicating the Arts
Foto: Communicating the Arts
Communicating the Arts
Foto: Communicating the Arts

Autenticitet og samarbejde skal sikre publikumsmangfoldighed

Mathieu Boncour, direktør for kommunikation og CSR ved Palais de Tokyo, delte indsigter fra museets rejse mod bæredygtighed og inklusion. En central pointe var at skifte fokus fra kvantiteten til kvaliteten af besøgende for at opnå et mere mangfoldigt publikum. Det handler altså ikke kun om at tiltrække flere besøgende, men også om at skabe mere meningsfulde oplevelser for dem, der allerede besøger. Palais de Tokyo har udviklet en række nye formater for brugen af deres bygning, herunder områder egnet til undervisning og workshops, rekreative områder og atelier for ikke-etablerede kunstnere. Boncour fremhæver at institutionens strategi er inspireret af konceptet permakultur, som er centreret omkring de tre principper: omsorg for jorden, omsorg for mennesker og fair fordeling af ressourcer. Palais de Tokyos har derfor valgt at arbejde med helhedsorienterede kulturelle rum og oplevelser, der kan gøre en forskel.

Chris Denby fra Advisory Board of the Arts delte et casestudie af Royal Albert Hall og deres strategi til at diversificere publikum. Han fremhævede vigtigheden af at sætte klare, simple og ambitiøse mål, når man arbejder med udviklingen af sit museum eller sin institution. Denby påpegede, at ægte diversitet kræver autenticitet og engagement fra kulturinstitutioner. Det er ikke nok at have mangfoldighed som et mål; det skal være en integreret del af organisationens DNA, hvor autenticitet og ægte forbindelser er nøgleord.

Autenticitet blev karakteriseret som oprigtighed og ærlighed, særligt når individer anerkender deres fejl, påtager sig ansvar for deres handlinger og fastholder deres overbevisninger og værdier, selv når de møder modstand. Det samme er gældende for museer og kulturelle institutioner, som bør stræbe efter at skabe autentiske oplevelser og samarbejde med forskellige samfundsgrupper for at opnå en inklusiv kulturinstitution. Dette indebærer også samarbejde med andre institutioner, organisationer og fællesskaber for at skabe meningsfulde og varige oplevelser. Ved at sætte klare, ambitiøse mål for publikumsdiversificering og integrere autenticitet i alle aspekter af institutionens virke kan kulturaktører opbygge tillid hos forskellige publikumssegmenter og skabe en mere inklusiv og bæredygtig kultursektor.
 

Communicating the Arts
Foto: Communicating the Arts
CTA
Foto: Communicating the Arts

Principper for succes i Gen Z-æraen

Generation Z, den næste store publikumsgruppe, er særligt interessant at observere. Deres brug af digitale platforme til at udtrykke deres identitet og værdier kræver en ny tilgang til formidling. Deborah Marino, leder for strategi og deputy general manager hos bureauet Publicis Lux, delte en række nøgleprincipper, der er afgørende for at navigere i det skiftende kulturlandskab formet af Gen Z. Principperne omhandler et stærkt fokus på fællesskab og kreativitet, herunder muligheden for at være medskaber af sin kulturelle oplevelse, samt en stærk social bevidsthed og samvittighed. Ved at placere publikum i centrum for deres aktiviteter, kan kulturaktører i højere grad repræsentere fremvoksende kulturer og identiteter, og sikre mere lige adgang til kulturen.

Der var enighed blandt deltagerne på konferencen om, at de skiftende forventninger fra forskelligartede og nye publikumssegmenter adskiller sig fra vores eksisterende forventninger, hvilket understreger nødvendigheden af at anerkende og imødekomme disse forskelle. Gennem kyndig anvendelse af teknologi, nye digitale værktøjer og innovative markedsføringsmetoder kan kulturaktører arbejde med at engagere Gen Z og omdanne kulturelle møder til uforglemmelige oplevelser.

Nye formater for forretningsudvikling

Målrettet brug af data kan være en udfordring at komme i gang med i arbejdet med forretningsudvikling. Dansk Storbyturisme var inviteret på scenen for at tale om potentialer og udfordringer ved at integrere datadrevet forretningsudvikling i kulturen. Lone Alletorp Callard fra Wonderful Copenhagen præsenterede sammen med Søren Moesgaard Bjørnsen fra Nationalmuseet den nye, fælles dataplatform, VisitData, der samler data fra hele kultur- og turismeindustrien og gør det tilgængeligt for brugerne på tværs af værdikæden.

VisitData demonstrerer potentialet ved at samarbejde omkring data og integrere datadrevet beslutningstagning i kulturelle organisationer. Ved at tilgå og analysere data på tværs af sektorer kan kulturaktører opnå en dybere forståelse af deres publikum og markedet, hvilket kan føre til mere målrettede og effektive strategier for forretningsudvikling. Nøgleordet her er samarbejde. Vi står stærkere sammen, og vi kan spille hinanden bedre, når vi deler vores indsigter.

En vigtig pointe fra præsentation var, at man ikke behøver at ansatte en dataekspert for at komme i gang med arbejdet. Her på MOSAIK har vi delt en række værktøjer, som ikke kræver tidligere erfaring. Se udvalgte guides og værktøjer nedenunder. 

Hvis I ønsker at høre mere om VisitData, så gå ind på linket nedenunder, eller kontakt senior analytiker hos Wonderful Copenhagen, Mikkel Bjørn Frederiksen på mbf@woco.dk.

VisitData
Foto: VisitData