Det gode spørgeskema
20.10.2023Det er en sand kunstart at designe et rigtig godt spørgeskema. Det kræver nemlig at du gennemtænker din metode og design grundigt. Her får du de vigtigste tips og råd til, hvordan du udformer din næste kvantitative spørgeundersøgelse.
Ved at indsamle kvantitativ data gennem en spørgeskemaundersøgelse, bliver det muligt at omdanne forhold og indsigter til konkrete tal. På den måde kan man sige noget generelt om den gruppe mennesker, på baggrund af jeres respondenter.
Hvis du allerede har eksisterende viden om jeres interesseområde, kan du med fordel bruge en spørgeskemaundersøgelse til at undersøge mere specifikke forhold. Helt konkret er det muligt at undersøge, om der er en tydelig sammenhæng mellem to eller flere faktorer.
I modsætning til det kvalitative interview, kan spørgeskemaet ikke justeres, når først det er sendt ud til respondenterne. Derfor stiller det en række krav til design og metode, som du kan læse mere om nedenfor.
3 gode råd til kvantitative spørgeskemaer
- Hvad prøver du at sige noget om? Det vil sige, hvad er målet for denne indsamling af data?
- Hvordan formulerer du spørgsmålene så præcist som muligt, så respondenternes forståelse af spørgsmålene er den samme som din?
- Har du et formål med valget af hvert enkelt spørgsmål i undersøgelsen, eller er der spørgsmål, som kan undlades?
Men: Husk også, at der ikke findes én rigtig måde at designe et kvantitativt spørgeskema på. En god tommelfingerregel er dog, at jo simplere spørgerammen er, jo bedre. Det bedste udgangspunkt er en blanding af metodebevidsthed og sund fornuft.