Wonderful Copenhagen
Kulturturisme

Kickstart Kulturturismen

Kulturen er en af de væsentligste grunde til, at vi kan tiltrække gæster til vores storbyer. Derfor sætter initiativet Kickstart Kulturturismen kulturen i centrum for en kickstart af storbyturismen i Danmark ifm. COVID-19-pandemien.

Dette initiativ sætter ekstra fokus på storbyernes kulturoplevelser og hjælper kulturinstitutionerne med at agere i en ny virkelighed med ændret gæsteadfærd, nye præferencer og rejsemønstre. Gennem ny viden, målrettet kommunikation og udvikling af nye forretningsmodeller skal vi sikre en fortsat værdiskabelse mellem turisme og kultur.

Projektet eksekveres i regi af  Dansk Storbyturisme, som har sekretariat i Wonderful Copenhagen, og er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og gennemføres i samarbejde med VisitAarhus, Destination Nord, Destination Fyn, Københavns Kommune og Helsingør Kommune.

Hurtig intro til kulturgæsten efter COVID-19

Nyheder fra Kickstart Kulturturismen

Morgen Kultur-Kick
Kulturturismen
Webinar: Sådan kan kulturinstitutioner gøre oplevelsen mere tryg for gæsten
art
Prissætning af nye forretningsideer
Høstfest
Tillidsskabende kommunikation i kulturbranchen
Kickstart Kulturturismen
Wonderful Copenhagen sætter fokus på tryghed i kulturoplevelsen
webinar kultur
Afholdte webinarer
Windows

Mød en coronaforskrækket kulturforbruger

Projektets aktiviteter eksekveres i tre spor:

Spor 1: Data, viden og værktøjer
Dette fælles, tværgående spor har til formål målrettet at hjælpe kulturinstitutionerne med hurtigst muligt at generere ny omsætning i en post-corona kontekst. I en kickstart af kulturturismen er nøglen opdateret viden, prognoser og data, der omsættes til konkrete anbefalinger og initiativer, der kan hjælpe kulturinstitutionerne på fode hurtigst muligt. Udviklingen i turismemarkedet følges tæt, så vi sikrer en fokuseret målgruppetilgang og stærk forståelse for de forskellige turistsegmenter, der over tid vil genoptage rejseaktiviteten. Derudover skal nye post-corona rejsemønstre og rejseværdier identificeres og sættes i relation til kulturpræferencer og -forbrug, herunder fokus på at gøre kulturoplevelsen tryg i en post-corona kontekst.

Spor 2: Forretnings- og produktudvikling
Nye krav til oplevelsesformater, ændrede gæstepræferencer og udfordrende forretningsvilkår for kulturerhvervet kræver nytænkning og innovative løsninger for at sikre kulturinstitutionernes attraktivitet og overlevelse i en post-corona-tid. Der er således behov for udvikling af konkrete, agile og effektive forretningsmodeller til kulturinstitutionerne og resten af turismeerhvervet i forhold til at tilgå post-corona-gæster, der vil have nye præferencer, ændrede værdier og en anden pengepung. Målet er at sikre kulturinstitutionernes attraktivitet og overlevelse i en post-corona-tid med ændrede vilkår.

Spor 3: Forbrugs- og omsætningsmaksimering gennem øget kulturforbrug
Riget fattes penge, og kulturen måske mest af alt. Formålet er – bl.a. gennem brug af viden og værktøjer - at kickstarte kulturforbruget til at skabe øget omsætning i kulturinstitutionerne. Det kan være gennem målrettede kulturfortællinger, der eksponeres over for potentielle kulturturister gennem sociale medier, communities og via influencers. Derudover er der fokus på nye samarbejder på tværs af turisme-værdikæden, der kan understøtte et øget forbrug.

Louise Örnfelt Christensen
Senior manager

Senior Manager - Business Development

loc@woco.dk

Direkte:+45 33 55 74 09
Mobil:+45 31 21 31 81

Partnere kickstart kulturturismen

 

Projektet er støttet af:

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse