Nordjysk Madfestival

Nordjysk Madfestival

Foto: Nordjysk Madfestival

Mediestuntet ”Verdens Vildeste Middag” har skabt blikfang og øget presseomtale

For at promovere Nordjysk Madfestival 2022 afholdt Nordjysk Mad og Turisme ”Verdens Vildeste Middag”: En gourmetmiddag for to personer hængende frit i luften 20 meter over jorden på siden af Aalborg-ikonet, Hedegaard-siloen. Samtidig var det en middag baseret på lokale råvarer serveret af den nordjyske gourmetrestaurant, Alimentum.

Nordjysk Madfestival er et stort, tilbagevendende Aalborg-event. Nordjysk Madfestival arrangeres af en separat forening kaldet Nordjysk Mad og Turisme.

Foreningen Nordjysk Mad og Turisme fungerer som en paraplyorganisation for den nordjyske restaurations-, hotel-, fødevare- og oplevelsesindustri med det formål at skabe vækst og udvikling og ikke mindst unikke madoplevelser ud af lokalt producerede råvarer.

Med mediestuntet ”Verdens Vildeste Middag” søgte Nordjysk Mad og Turisme at skabe øget kendskab til Nordjysk Madfestival, øge presseomtalen, og ikke mindst inspirere og vække potentielle gæsters opmærksomhed og nysgerrighed. Nordjysk Mad og Turisme lykkedes med at nå sine succeskriterier om at øge presseomtalen og kendskabet til festivalen, men nåede i sidste ende ikke ambitionen om at sælge flere billetter i 2022 sammenlignet med 2021.

Nordjysk Madfestival
Foto: Nordjysk Madfestival
Nordjysk Madfestival
Foto: Nordjysk Madfestival

UDFORDRING

Nordjysk Mad og Turisme ønskede med deltagelse i Kickstart Kulturturismen at imødekomme den udfordring, de oplever, i at få solgt de sidste billetter til Nordjysk Madfestival kort op til festivalsstart. Deres mål og ønsker for projektet var derfor at øge kendskabet til Nordjysk Madfestival, at skabe presseomtale, samt at inspirere og vække gæsternes opmærksomhed og nysgerrighed, i sidste ende med ambitionen om at få udsolgt på deres billetsalg til Nordjysk Festival 2022.

 

RESULTATER

Nordjysk Mad og Turisme ramte med deres kommunikation af ”Verdens Vildeste Middag” som optakt Nordjysk Madfestival 2022 både lokale, regionale og nationale medier. Mediestuntets historie blev endda synliggjort overfor norske turister. Hele mediestuntet gav værdi til projektets samlede kreds af samarbejdspartnere, leverandører og selve Aalborg by i form af en god (business)-case og fortælling, som byens aktører kan bruge fremadrettet – og en følelse af fælles identitet.

Mediestuntet gav samtidig Aalborg som by et ikonisk billede og en ny fortælling til den gamle Hedegaard-bygning og landbruget, baseret på den røde tråd mellem selve middagen og Hedegaards produkter, som er korn. Vartegnet Hedegaard er blevet "genoplivet".

Nordjysk Mad og Turisme solgte i sidste ende ikke flere billetter til Nordjysk Madfestival 2022, selvom de lavede mediestuntet ”Verdens Vildeste Middag”. Det kan skyldes den nuværende krise. De kunne tydeligt se på salget af billetter til deres forskellige events, at "mellempris-segmentet" manglede, da en stor del af denne målgruppe sparer oplevelser, såsom Nordjysk Madefestival, væk pga. krisen. De dyreste billetter blev købt af højindkomst-husholdninger og var meget hurtigt udsolgte. Ligeledes var de billige arrangementer udsolgte, og de gratis arrangementer tiltrak et stort publikum.

Nordjysk Mad og Turisme nåede ikke deres ambition, men de opnåede deres succeskriterier, og hos dem hersker der ikke tvivl om, at mediestunt-middagen har været værdiskabende for både Nordjysk Madfestival, Aalborg som by og destination, erhvervslivet og borgere i form af en ny, fælles fortælling.

Processen har udviklet Nordjysk Mad og Turismes tilgang til salg, og de vil fortsat fastholde samme tilgang ved at tænke skørt og skævt – og gøre det i samarbejde med pressen og det lokale erhvervsliv.

Nordjysk Mad og Turisme vil fremover lave et mediestunt hvert år for at promovere Nordjysk Madfestival, gerne endnu mere iøjnefaldende og mere kreativt.

Ved spørgsmål til projektet, eller andre aktiviteter vedrørende kulturturisme, send en mail til kultur@woco.dk.