GoBoat

10 virksomheder med nye turismeprodukter udvalgt til nyt udviklingsforløb i hovedstaden

1.9.2021
Foto: GoBoat

Copenhagen Travel Lab har udvalgt 10 start-ups, der med nye, digitale løsninger styrker den bæredygtige turisme i hovedstaden.

En bookingplatform uden tredjepartsbetaling, en opdagelsesguide, der gør det sjovere for familien at tage på opdagelse og en platform, der kombinerer byens arkitektur med levende klassisk musik og økologisk lokalproduceret mad. Det er nogle af de tiltag, der skal styrke turismen i hovedstaden og understøtte udviklingen frem mod en mere digital og bæredygtig turisme.

Wonderful Copenhagen driver udviklingsprojektet Copenhagen Travel Lab, der er en del af genstartsplanen Comeback Copenhagen og eksekveret i regi af Dansk Storbyturisme. Formålet er at gøre produkter med potentiale markedsparate gennem testforløb og kompetenceløft til virksomhederne, så de får større chance for succes og kan komme ud og bidrage til hovedstadens turisme.

Der er et særskilt udviklingsforløb omkring hver af de ti virksomheders produkter, og til hvert forløb er der et udviklingsbudget på 100.000 kr., som administreres af projektledelsen. I udviklingsforløbene får virksomhederne mulighed for at markedsteste deres produkt og gennemføre et kompetenceløft af de iværksættere, der står bag produktet, således at de er bedre rustet, til at få succes.

Tidligere Wonderful Copenhagen-forløb har blandt andre hjulpet Luggage Hero, Know Your Bro og Stay Seat på markedet, og det er ikke mindst erfaringer fra TourismX og Kickstart Innovationen, der danner grund for Copenhagen Travel Lab.

Aktiviteterne gennemføres af Wonderful Copenhagen som en del af den fælles genopretningsplan for turismen i hovedstaden, Comeback Copenhagen og eksekveres i regi af Dansk Storbyturisme og er støttet af Københavns KommuneErhvervsministerietDanmarks Erhvervsfremmebestyrelse og Den Europæiske Socialfond.

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Mød de 10 deltagere

CoolCopenhagen:

En booking platform uden gemte udgifter til tredje part. Platformen tilbyder alle steps af den indledende gæsterejse frem til booking-øjeblikket; inspiration, research og booking. Platformen skal vise diversiteten af København og dermed ramme en bred målgruppe af gæster.

Faundit:

En platform til hotel og rejsebranchen, der sørger for, at rejsende får glemte sager retur, uden det er bliver en byrde for hotellet. Gæsterne oplever en service, der er udover det forventede og hotellet skaber en unik oplevelse, der bygger loyalitet og giver top-anmeldelser.

Norse Theme Parks:

Norse Theme Parks laver installationer og events med fokus på vikinger, folketro og den nordiske mytologi med moderne virkemidler. Virksomheden bygger bro mellem fakta, folketro og fantasy.

StoryHunt ApS:

StoryHunt laver guidede ture til turister gennem interaktive podcasts – de leverer teknologi til destinationsselskaber, som producerer indhold til platformen. Nu starter de konceptet GreenWalk, hvor de planter et træ, hver gang en bruger åbner en podcast gennem deres app.

RezGuru:

RezGuru er en digital platform udviklet af TableGrabber, der lader restauranter markedsføre deres bord- og online madbestillinger igennem flere online partnerskaber, hvor man bruger dynamisk prisfastsættelse. Ved at optimere deres prisstrategi kan restauranter mindske madspild og opnå en bedre belægning.

Live Klassisk:

Live Klassisk er en startup, der samler musikscenen for klassisk musik. De deltager med CopenClassical, som er en ny platform, der tilbyder oplevelser, som kombinerer byens smukke arkitektur med levende klassisk musik og økologisk lokalproduceret mad.

Mystery Makers ApS:

Mystery Makers arbejder på platformen Mystery Go, der skaber levende kulturformidling på nogle af de største kulturinstitutioner og -attraktioner i København. Spillet Mystery Go indvier turisten i byens hemmeligheder og mysterier på en måde, der puster nyt liv i historiske steder og indvier brugeren i unikke historie og ukendte detaljer.

Seek & See:

En digital og engagerende opdagelsesguide, der gør rejser og opdagelsesture lettere og sjovere for familier med yngre børn. Deres første produkt er såkaldte selvguidede byture med en app, der lader familier udforske byer og lære om bæredygtighed i børnehøjde med små opgaver, der løses i fællesskab og selv yngre børn kan tage føringen.

Joes & Cos ApS:

Joes & Cos er en app, der giver forretningsrejsende nem og fleksibel adgang til ’co-working spaces’, hoteller og arbejdsvenlige kaffebarer med muligheden for at koble sig op på fællesskab med relevante personer, hvor man kan føle sig komfortabel, inspireret og produktiv.

Workwoop:

Workwoop har udviklet en platform, der gør det lettere at skabe fleksible kontorfællesskaber, der f.eks. kan udnytte ledige industri/kontor miljøer. Platformen gør kontorpladser tilgængelige for både lokale og forretningsrejsende og kan hjælpe arbejdsgivere med at reducere udgifter på deres kontorlejemål.