
Dansk succes skal ændre adfærd hos turister ude i verden: Hovedstadens CopenPay lanceres globalt
Efter at have modtaget flere internationale anerkendelser og at have gået verdens medier rundt, lancerer Wonderful Copenhagen nu CopenPay i en global model.
Det har vakt opsigt verden over, at Wonderful Copenhagen sammen med en række aktører fra hovedstadens turisme er gået en helt ny vej ved at give turister en konkret belønning for positive handlinger. Med nudging-initiativet CopenPay belønnes turister for eks. at samle affald, ankomme med tog, tage cyklen og i det hele taget bidrage lokalt.
I undersøgelser svarer 7 ud af 10, at de er blevet inspireret til at ændre adfærd efter at havde deltaget i CopenPay, samtidig er CopenPay blevet rost internationalt af bl.a. EU-Kommissionen og det amerikanske magasin TIME . Nu er flere internationale byer klar til at kopiere det danske initiativ med den globale model, som Wonderful Copenhagen lancerer i forbindelse EU’s turismekonference i København.
Den nye, globale model hedder DestinationPay og skal hjælpe turistdestinationer verden over til at skubbe på samme positive udvikling med at ændre turisters bevidsthed om de valg, de træffer på deres rejse. Det skal ske ud fra samme princip, med at attraktioner og museer belønner turister, hvis de udfører specifikke handlinger, som bidrager til en positiv udvikling.
"Vi har bakket op om CopenPay helt fra starten, fordi det afspejler visionen bag vores Transition Pathway for Tourism, hvor innovation og bæredygtighed går hånd i hånd. Jeg er glad for at se, at København nu løfter denne tilgang ud til en global scene med DestinationPay - en løsning, der kan inspirere mange destinationer rundt om i verden," siger EU’s Kommissær for bæredygtig transport og turisme, Apostolos Tzitzikostas.
”Turister vil i høj grad mere end bare besøge en by, de vil tage del i den og give noget positivt tilbage, og det hjælper vi dem med igennem CopenPay. Det handler om at ændre turisters adfærd og bevidsthed om de mange valg, man træffer som rejsende, og det er der brug for, hvis vi skal sikre en omstilling af vores erhverv. Og med CopenPays succes, har vi mulighed for også at bidrage til omstillingen på internationalt plan, og derfor løfter vi nu vores model ud globalt,” siger Søren Tegen Pedersen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.
Berlin og Normandiet er med som de første
Med den internationale DestinationPay kan andre destinationer ude i verden blive klædt på til at udvikle egne, lokale versioner ud fra de principper, der ligger bag CopenPay. Samtidig kan de lære af de mange erfaringer, Wonderful Copenhagen har gjort sig hele vejen igennem.
Siden starten har over 100 destinationer rundt i verden rakt ud til Wonderful Copenhagen for at høre mere om initiativet. Og aktuelt er der dialog med flere andre destinationer, der er inspireret af den danske hovedstad, og som er i gang med at udvikle en lokal version, der passer til netop det sted, bl.a. Berlin og Normandiet.
I Berlin er forberedelserne allerede i gang ift. at lancere BerlinPay til sommer, direkte inspireret af CopenPay:
“CopenPay viser, at positiv forandring fungerer bedst, når folk kan opleve det aktivt. Det er et stærkt koncept til at forbedre turismen, og vi ville derfor være glade, hvis andre byer også overvejede denne idé. I Berlin er vi i gang med at udvikle et sammenligneligt koncept, der er skræddersyet til vores by, i tæt samarbejde med forskellige partnere fra besøgsøkonomien,” siger Sabine Wendt, CEO hos VisitBerlin.
I franske Normandiet er der også interesse for DestinationPay. Her kører man allerede et initiativ, hvor attraktioner og museer tilbyder 10 pct. rabat til besøgende, der ankommer til Normandiet med tog eller bus, og som rejser lokalt med offentlig transport eller cykler – udviklet af Juno Beach Museum.
"Vi er inspireret af CopenPay med hensyn til videreudvikling af vores ordning. Og vi ser store muligheder i at opskalere denne måde at arbejde på med at ændre turisters adfærd internationalt," siger Michael Dodds, direktør for Normandie Tourisme.
Samarbejdet med de internationale byer og destinationer går i gang i starten af det nye år, hvor de får adgang til data, erfaringer, konkrete værktøjer og en guide til at implementere sin egen lokale version af CopenPay.
En stor succes i hovedstaden
CopenPay blev lanceret af Wonderful Copenhagen i sommeren 2024 og blev gentaget denne sommer. Her var antallet af turismeaktører, der deltager med sit helt eget sæt af handlinger og belønninger, steget fra 24 til 100.
Der er over 30.000 turister, der har deltaget, og her viser tilbagemeldingerne blandt deltagere i en undersøgelse, at 7 ud af 10 deltagere er blevet inspireret til at ændre adfærd. Og den positive oplevelse med at deltage i CopenPay understreges af, at 98 pct. af deltagerne vil anbefale andre at deltage.
Copenpay og den nye danske tilgang til turisme har gået hele verdens medier rundt. Alene første år opnåede CopenPay flere tusinde omtaler i internationale medier, og satte Danmarks hovedstad i fokus på bl.a. BBC, The Washington Post og CNN.
CopenPay er udviklet i samarbejde mellem Wonderful Copenhagen og Bureauet Mensch.