
Bording Danmark rimer på bæredygtighed
Meetingplace-medlemmet Bording Danmark har både en 360° tilgang til kommunikation og markedsføring - og til deres ESG-arbejde. Som en del af Bording Group har de længe været medlem af UN Global Compact. Nu er de også medunderskrivere på Planet Copenhagen Manifestet.
Bording Danmarks historie går helt tilbage til 1792, men i dag er Meetingplace-medlemmet et moderne kommunikations- og marketinghus med en 360° tilgang til markedsføring. Her kombineres både strategi, design, teknologi og produktion for at skabe helhedsorienterede kommunikationsløsninger alt imens foretagendet også arbejder målrettet med deres ESG-indsats.
Vi har talt med både Bording Danmarks Strategiske Kontaktchef, Henrik Hugo Petersen, og med Marie-Louise Wetterstein, Head of Group ESG & Sustainability, som sammen giver et indblik i både virksomhedens mange services og hvorfor opbakning til Wonderful Copenhagens Planet Copenhagen Manifest ligger i helt naturlig forlængelse heraf i en omnipræsent bæredygtighedskontekst. Henrik Hugo Petersen beretter:
”Bording Danmarks medlemskab af Meetingplace understøtter ambitionen om at skabe værdifulde relationer og samarbejde med virksomheder, der arbejder professionelt med kommunikation og markedsføring. Vi bidrager f.eks. med ekspertise inden for print management, merchandise, digital markedsføring og kommunikationsstrategi. Vi har en bæredygtig tilgang i alle led af vores arbejde og fokus på innovativ branding og storytelling, der skaber engagement.”
”Vores udgangspunkt er, at bæredygtig udvikling starter med os selv og vi arbejder kontinuerligt med at sikre vi får integreret vores ESG-agenda og ansvar ind i alle aspekter af vores forretning. Vi er vores ansvar bevidst og har som en del af Bording Group været medlem af UN Global Compact siden 2009,” fortsætter Henrik Hugo Petersen.

Foto:Niclas Jessen. KLS Pureprint - en del af Bording Group
Bording Danmark arbejder også aktivt med f.eks. certificeringer og er blandt andet EcoVadis certificeret, og rådgiver også gerne egne kunder om mere miljøvenlige alternativer. Som de eneste i Danmark kan foretagendet gennem dets ejerskab af KLS PurePrint desuden levere Cradle-to-Cradle Guld-certificerede tryksager, hvilket sikrer en cirkulær og ansvarlig produktionsproces.
Opbakning til Planet Copenhagen Manifestet
Bording Danmark stræber dagligt efter at overholde virksomhedsværdier om ’ordentlighed, mod og relationer’, såvel internt som eksternt, og derfor ligger Planet Copenhagen Manifestet også i helt naturlig forlængelse af Bordings arbejde indenfor ESG og ansvarlighed. Marie-Louise Wetterstein, uddyber:
"Vi støtter Planet Copenhagen Manifestet, fordi vi ser det som en vigtig platform til at øge fokus på den grønne omstilling i erhvervslivet.”
”Vi mener, at miljøvenlige tiltag skal ses i hele værdikæden, hvorfor vores rolle som kommunikations- og marketinghus er et vigtigt led I at skabe et øget fokus på bæredygtighed i alle led af forretningen. Vores ambition er at være en aktiv medspiller i udviklingen af mere ansvarsbevidste kommunikationsløsninger og samarbejde med andre virksomheder om innovative og miljøansvarlige tiltag,” tilføjer hun.

Foto:Wonderful Copenhagen
Nye muligheder i Planet Copenhagen fællesskabet
Både Henrik Hugo Petersen og Marie-Louise Wetterstein ser mange gode synergier og samarbejdsmuligheder i både Meetingplace netværket og Planet Copenhagen fællesskabet. Marie-Louise Wetterstein påpeger bl.a. følgende fordele:
- At dele egne erfaringer - og lære nyt af andre medlemmer
- At udvikle og implementere nye bæredygtige initiativer
- At skabe kommercielle samarbejder med fokus på ansvarlighed
Fakta om Bording Danmark
Bording Danmark er meget mere end et trykkeri. Kort fortalt tilbyder virksomheden følgende services:
• Strategisk kommunikation & branding – udvikling af kommunikationsstrategier, kampagner og employer branding-indsatser
• Design & digital markedsføring – visuelle identiteter, motion graphics, explainer-videoer og digitale marketingstrategier
• Print management & merchandise – tryksager, in-store materialer, messestande og reklameartikler
• Web & gamification – udvikling af websites, e-handelsløsninger, digitale lotterier og gamification-projekter
• Logistik & lagerstyring – lager- og distributionsløsninger via vores marketingportal Bording Central
Fakta om Planet Copenhagen
Planet Copenhagen Manifest er et fællesskab for alle Københavns turismeaktører, brancheorganisationer, NGO’er og andre relevante aktører, der ønsker at være med på Wonderful Copenhagens rejse mod at gøre København til verdens mest bæredygtige og klimaneutrale turistdestination målt på det internationale Global Destination Sustainability Index - og jævnfør turismeorganisationens ambitiøse 'Copenhagen - All Inclusive' strategi 2024-2030.
I dag rummer fællesskabet 94 medunderskrivere, der 3-4 gange årligt mødes til konferencer og netværksmøder med fokus på bæredygtighed, og hvordan man som turismevirksomhed konkret kan mindske sit klimaaftryk og øge ens grønne profil yderligere.
Hver underskrivende virksomhed forpligter sig på sigt til at udarbejde en individuel handlingsplan, der understøtter manifestets nedenstående fem målsætninger, og hvor et dertil udarbejdet handlingskatalog kan anvendes til inspiration.
Planet Copenhagen holder til hos Wonderful Copenhagen
For yderligere info om Bording Danmark A/S kontakt:
Henrik Hugo Petersen, Strategisk Kontaktchef via hep@bording.dk eller
Marie-Louise Wetterstein, Head of Group ESG & Sustainability via mlw@bording.dk
For yderligere info om Planet Copenhagen kontakt:
Catharina Cecilie Aas, Head of Sustainability hos Wonderful Copenhagen, via cca@woco.dk