MOSAIK - small header logo
H C Andersen festivals pressebillede

Odense Blomsterfestival

Foto: HCA festivals

Videreudvikling af festivalkoncept skal fange nye målgrupper

Odense Blomsterfestival er en årligt tilbagevendende begivenhed i Odense, hvor byens centrum bliver forvandlet med planteinstallationer og udstillinger ud fra et årligt nyt tema. Der er både inspiration, workshops, salgsboder og planteinstallationer, som festivalens gæster i dagtimerne kan opleve.

Odense Blomsterfestival er en del af H.C. Andersen Festivals, der løber af stablen i Odense Midtby hvert år i uge 33 og 34.

Festivallen l har eksisteret siden 1999. Efter en sammenlægning med H.C. Andersen Festivals i 2020 ønsker Odense Blomsterfestival af forny sit indhold, så det matcher samtidens udtryksmuligheder. Og samtidig udnytte synergieffekterne ved at være to festivaler under samme paraply.

Udfordringen
 

Odense Blomsterfestival ønsker at skabe events og oplevelser, der er tro mod festivalens kerne, og dermed de eksisterende gæster, men som samtidig kan tiltrække nye målgrupper. Hvordan skaber man 'wow'-oplevelser, der aktiverer word-of-mouth?

På Flakhaven opbygges hvert år hovedudstillingen ud fra det pågældende års tema, og i år tilføjes en helt ny dimension til Odense Blomsterfestival.

En lysoplevelse, hvor planteinstallationerne vækkes til live efter mørkets frembrud med lys, skal understøtte årets tema ’Den eventyrlige have’. Samtidig vil der på udvalgte bygnings-flader omkring Flakhaven være korte lys-animationer, som afspejler planteuniverset og planternes ’liv’ om natten.

Som supplement til dette tilføjer Odense Blomsterfestival en læringsdimension, hvor de via skilte og QR-koder informerer om planternes ’liv’ om natten.  

Odense Blomsterfestival har syrertestet deres ide på diverse interessenter, herunder komitéen, udstillere og andre involverede. Indsigterne er blevet holdt op imod de personaer/målgruppeprofiler, som er fremkommet på baggrund af en analyse foretaget af et analysebureau i forbindelse med Odense Blomsterfestival i 2021.

Der udføres en kvantitativ undersøgelse i forbindelse med afviklingen af festivalen den 18. – 21. august. Undersøgelsen skal vise hvilke målgrupper, der har være til stede, og hvad deres oplevelse har været i forhold til den konkrete løsning, og til Odense Blomsterfestival generelt.

 

Resultater
 

Resultaterne af effektmålinger viser at 39,5% af de besøgende vil anbefale oplevelsen til familie, venner og netværk. Derved har Odense Blomsterfestival opnået en NPS score på 24,2, hvilket kan betegnes som en succes, selvom det ikke er så højt som festivallen havde håbet. 

Effektmålingen viser også at 62% af de besøgende på Odense Blomsterfestival havde hørt om den nye lysoplevelse, og 47,2% også havde været inde og se den.

Ambitionen var at tiltrække flere (yngre) gæster til byen. 47,5 % af det samlede antal unikke gæster var mellem 18-34 år, hvilket er en stigning på 13,8 % i forhold til året før. 
11,80 % af gæsterne besøgte Odense Blomsterfestival for første gang, hvoraf 30 % var mellem 18-30 år

Det er første gang, at festivalen tilbyder et event i løbet af aftentimerne. En udfordring har derfor ligget i både at skulle promovere den nye oplevelse, og gøre de eksisterende gæster bevidste om det nye kulturtilbud i aftentimerne. Festivallen oplevede at over tid blev folk bevidste om, at det fandt sted. De sidste dage oplevede de endda at folk stod og ventede på at lysoplevelsen startede.


Ved spørgsmål til projektet, eller andre aktiviteter vedrørende kulturturisme, send en mail til kultur@woco.dk.