Gå til indhold
H C Andersen festivals pressebillede

Odense Blomsterfestival/H. C. Andersen Festivals

Foto: HCA festivals

Videreudvikling af festivalkoncept skal fange nye målgrupper

Odense Blomsterfestival er en årligt tilbagevendende begivenhed i Odense, hvor byens centrum bliver forvandlet med planteinstallationer og udstillinger ud fra et årligt nyt tema. Der er både inspiration, workshops, salgsboder og planteinstallationer, som festivalens gæster i dagtimerne kan opleve.

Odense Blomsterfestival er en del af H.C. Andersen Festivals, der løber af stablen i Odense Midtby hvert år i uge 34.

UDFORDRINGEN

Efter 23 år er Odense Blomsterfestival stadig interesseret i, hvordan de kan forny sig.

Odense Blomsterfestival ønsker at skabe events og oplevelser, der er tro mod festivalens kerne, og dermed de eksisterende gæster, men som samtidig kan tiltrække nye målgrupper. Hvordan skaber man 'wow'-oplevelser, der aktiverer word-of-mouth?

UDVIKLIKNGSPROCES
På Flakhaven opbygges hvert år hovedudstillingen ud fra det pågældende års tema, og i år tilføjes en helt ny dimension til Odense Blomsterfestival.

En lysoplevelse, hvor planteinstallationerne vækkes til live efter mørkets frembrud med lys, skal understøtte årets tema ’Den eventyrlige have’. Samtidig vil der på udvalgte bygnings-flader omkring Flakhaven være korte lys-animationer, som afspejler planteuniverset og planternes ’liv’ om natten.

Som supplement til dette tilføjer Odense Blomsterfestival en læringsdimension, hvor de via skilte og QR-koder informerer om planternes ’liv’ om natten.  

Odense Blomsterfestival har syrertestet deres ide på diverse interessenter, herunder komitéen, udstillere og andre involverede. Indsigterne er blevet holdt op imod de personaer/målgruppeprofiler, som er fremkommet på baggrund af en analyse foretaget af et analysebureau i forbindelse med Odense Blomsterfestival i 2021.

EFFEKTMÅLING
Der udføres en kvantitativ undersøgelse i forbindelse med afviklingen af festivalen den 18. – 21. august. Undersøgelsen skal vise hvilke målgrupper, der har være til stede, og hvad deres oplevelse har været i forhold til den konkrete løsning, og til Odense Blomsterfestival generelt.

Odense Blomsterfestival har derudover lavet vi en konkurrence, hvor de opfordrer gæsterne til at dele billeder fra Odense Blomsterfestival om aftenen på sociale medier.

 

Ved spørgsmål til projektet, eller andre aktiviteter vedrørende kulturturisme, send en mail til kultur@woco.dk.

Læs mere om Kickstart Kulturturismen

Kickstart Kulturturismen
Kickstart Kulturturismen
Gangbro på SMK med turister
Rapporter om kulturgæsten
testlabs
KULTUR-TEST-LABS
M/S Museet for Søfart
Afholdte webinarer

Get Social: