MeetDenmark logo
Dialogguide møde MDK

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

Foto: Shutterstock

Vil du inspirere dine kunder til at vælge grønnere forplejning? Ny guide indeholder tips og værktøjer til at tage dialogen med kunderne og hjælper med at imødekomme fordomme og bekymringer.

Denne guide er til dig, der allerede har grønne retter på menuen – og nu vil gøre dem til kundernes førstevalg.

Derfor giver det mening

  • Forplejning udgør op til 20 % af turisters klimaaftryk.
  • Plantebaserede retter har et lavere CO₂-aftryk end animalske.
  • 62 % af mødekøbere er positivt stemt over for vegetarisk forplejning.
  • Du kan være med til at skubbe på den grønne omstilling – og give gæsterne nye smagsoplevelser.

Åbn op for samtalen

  • Spørg ind til kundens bæredygtighedsstrategi eller ESG-mål.
  • Mød gæsterne, hvor de er – mange er fleksitarer, ikke vegetarer.
  • Præsenter maden med fokus på smag, duft og oplevelse – ikke fravalg af kød.
  • Fortæl hvad de får og ikke, hvad de ikke får.

Tips til præsentation og nudging - sæt fokus på det sanselige

  • Brug appetitvækkende beskrivelser: fx “Italiensk lasagne med belugalinser” i stedet for “vegetarlasagne”.
  • Undgå ord som “vegetarisk”, “vegansk” og “kødfri” – de sælger dårligere.
  • Sæt de grønne retter øverst på menuen og fremhæv smag, tekstur, farver og tilberedning.
  • Fortæl historier om råvarerne: sæson, lokal produktion, kulturhistorie.

Plantebaseret som standard

  • Gør de grønne retter til standardvalg – og lad kødet være et tilvalg.
  • Erfaringer viser, at op til 87 % vælger den grønne menu, når den er standard.
  • Giv mødekøbere tryghed: gæsterne kan stadig vælge kød – men mængden er reduceret. Se skabelonen til gæsternes eget valg.

Dialogguide til plantebaserede madoplevelser

Guiden er udarbejdet i samarbejde med 
Plantebaseret Videnscenter med støtte fra Fonden for plantebaserede fødevarer

Lene Midtgaard LMI
For mere information kontakt

Senior Manager – MeetDenmark

lmi@woco.dk

Plantebaseret Videnscenter logo

Foto:Plantebaseret Videnscenter & Fonden for plantebaserede fødevarer