Tour de france i København

Tour de France blev stor succes for hovedstadens turisme efter hård corona-krise

9.12.2022
Foto: Jacob Lisbygd

Verdens største cykelløb i verdens bedste cykelby blev en kæmpe succes. Ny rapport viser effekten af det danske værtskab.

Københavns gader trængte til liv og fest efter en lang periode, hvor de mange turister blev væk. Og den fest kom og leverede varen i form af Tour de France Grand Départ, som 1. juli i år indtog København med en kæmpe folkefest, inden verdens største cykelløb fortsatte med stor succes gennem resten af landet.

Og det franske cykelløb skabte i den grad liv i den danske hovedstad. Ny rapport fra interessentskabet bag det danske værtskab viser, at der var ca. 640.000 tilskuere langs ruten i København. Ud over de flere hundredtusinder lokale, deltog også lige over 200.000 tilrejsende eventturister, heraf ca. 45.000 udenlandske. Værtskabet af Tour de France skabte alene i København en turismeøkonomisk omsætning på 348 mio. kr.

”Der er investeret mange midler og kræfter i at få Tour de France til København og Danmark. Og det var det hele værd. Touren blev en kæmpe succes. En succes, som var særlig vigtig for hovedstaden efter en hård periode under corona, som stadig kan mærkes i hovedstadens turismeerhverv. Vi er rigtig stolte over, at Københavns position som verdens bedste cykelby var med til at tiltrække værtskabet af Tour de France til hele Danmark. Der ligger et bredt dansk samarbejde bag succesen, som viser, hvor meget vi kan opnå, når både offentlige og private aktører går sammen på tværs af geografien og puljer vores forskellige styrker,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Tour de France blev i sin tid vundet med særligt fokus på Københavns position som verdens bedste cykelby – under mottoet: 'The greatest cycling race in the world meets the best cycling city in the world’.

Hovedstadens turismeorganisation har i mange år arbejdet strategisk med tiltrækning af store, internationale events og var en central del af arbejdet med at byde på det danske værtskab af Tour de France.

Her blev bl.a. trukket på en mangeårig erfaring med budprocesser på både internationale events og store kongresser, da hovedstadens turisme i højere grad end resten af landet er baseret på bl.a. erhvervsturisme og eventgæster.

Den nye rapport beskriver de mange andre lokale og nationale effekter ved værtskabet af Tour de France, bl.a. i forhold til folkelige aktiviteter, cykelkultur og nye samarbejder på af tværs af borgere, erhvervsliv og myndigheder.

Rapporten er udarbejdet af Geelmuyden Kiese for interessentskabet bag det danske værtskab, som består af Erhvervsministeriet, Københavns Kommune, Roskilde Kommune, Nyborg Kommune, Vejle Kommune og Sønderborg Kommune.

Rapporten kan læses her