Business

Året der gik – 3 hurtige til Convention

Foto: Martin Heiberg

Det er et travlt år, der lakker mod enden for Wonderful Copenhagens Convention-afdeling med en lang række højdepunkter at se tilbage på. Heldigvis tegner 2024 også til at blive et begivenhedsrigt år.

Vi har sat funktionslederne for Conventions tre forretningsområder (events, kongres og M&I), Kim Mejnert Frydensberg, Bettina Reventlow-Mourier og Lene Corgan stævne for at få deres bud på højdepunkter og læringer fra i år samt forventninger til 2024.

Q: Hvad har der været af højdepunkter for jeres tre teams i år?

Kim: ”Der har været afholdt VM i badminton med rekordmange tilskuere, og så har København vundet retten til afholdelse af VM Road Running (VM i halvmarathon) i 2026 og tre andre megaevents.”

Bettina: ”Vi har nået vores mål for vundne room nights, og vi har indtil videre vundet 50 kongresser, samtidig med at vi har leveret på Comeback Copenhagen. Derudover har vi været medvært på en succesfuld PCMA-kongres, er udkommet med en Life Science rapport og et Risk White Paper, fået stor international anerkendelse for både Copenhagen Life Science og Legacy Lab, ligesom København har lagt destination til mange helt fantastiske og udsolgte kongresser som bl.a. WindEurope.”

Lene: “M&I-teamet har haft stort fokus på at få internationale mødeplanlæggere til byen for at vise dem, hvad København kan tilbyde som en bæredygtig destination for møder og events. Således var Wonderful Copenhagen sammen med flere MWC-partnere værter for henholdsvis Green Mile workshoppen i maj målrettet mødeplanlæggere fra DACH-landene samt den europæiske workshop Break The Ice Forum i november. Derudover har der været otte internationale fam trips i byen med købere fra Sverige, Norge, UK, Tyskland og USA.”

Q: Hvilke trends eller læringer fra i år er relevante at nævne?

Kim: ”At 2024, udover alle de mange årligt tilbagevendende events, byder på 3 megaevents, nemlig Copenhagen Gaming Week i januar, VM SUP i september og VM i Banecykling i oktober.”

Bettina: ”Helt klart vigtigheden af Risk Management, men også prioritering af kunderejsen og AI som enormt potentiale for vores industri.  Det faktum, at vi sammen står langt stærkere, er centralt. Det gælder på globalt plan, men også ift. Meetingplace og partnerne.”

Lene: “M&I-teamet ser stor interesse i den bæredygtige agenda hos mødeplanlæggerne, og et stigende antal mødebureauer har deres egen bæredygtighedsstrategi og tænker aktivt bæredygtighed ind i deres bud til slutkunden. Dette opleves specielt på marked UK.”

Q: Hvad ser I frem til næste år?

Kim: ”Jeg ser frem til afgivelse af bud på og afgørelse om værtskab af VM i cykling i 2029. Og så er der også afvikling af den første Copenhagen Gaming Week.”

Bettina: ”Jeg ser frem til afviklingen af bl.a. ECTRIMS og World of Coffee-kongresserne, som vi har arbejdet hårdt for at tiltrække. Og til fortsat at vinde spændende kongresser til byen, samtidig med at vi udvikler vores værditilbud.”

Lene: “I 2024 fortsætter M&I-teamet med at have stort fokus på det tyske marked. Året starter med en salgsworkshop for MWC-partnere d. 15. januar, og i februar afholder vi to kundeevents i henholdsvis Hamborg og München. På marked UK kommer vi også til at afholde kundeevents, og teamet vil deltage på en lang række internationale workshops og messer.”

Hvis man er interesseret i at høre mere om Conventions arbejde, er man velkommen til at kontakte afdelingen: cvb@woco.dk