Gå til indhold
online malerkursus

Statens Museum for Kunst

Foto: Joakim Züger

Prissætning af digitale kulturtilbud: Fra gratis digitalt indhold til bæredygtig digital forretningsudvikling. 

Statens Museum for Kunst (SMK) har som Kultur-Test-Lab testet potentialet for digitale akvarelworkshops i høj kvalitet. Produktet er prissat i samarbejde med en prisfastsætningsekspert. Efter konsultationen valgte SMK at prissætte de digitale akvarelworkshops langt højere end forventet. De digitale akvarelworkshops var udsolgt på få dage. 

Vi har i høj grad fået erfaringer med målgruppens behov og betalingsvillighed. Resultaterne har åbnet organisationens øje for forretningsmulighederne inden for området.

Sofie Linde, Marketingkoordinator, SMK

SMK fortsætter som skaleret Kultur-Test-Lab i Kickstart Kulturturismen 2022, hvor de skal videreudvikle deres nye online værditilbud. 

I forbindelse med den kommende Matisse udstilling vil SMK endnu engang udbyde online workshops. Målet for SMK er at få tilstrækkelig volumen i antal online workshops samt deltagere til at realisere potentialet for en rigtig god forretningsmodel. 

 

Som mange andre kulturaktører havde SMK under corona-nedlukningen udbudt deres digitale tilbud gratis. For at sikre at de digitale tilbud fremadrettet blev en bæredygtig forretning, fik museet som led i Kickstart Kulturturismen udviklet et værktøj til prissætning af deres produkter.

Læs mere om prissætningsværktøjet her.

UDFORDRINGEN

Da kulturlivet, som resten af landet, lukkede ned på grund af Covid-19 i foråret 2020, forsøgte SMK at holde sig relevante og vedkommende for publikum ved at tilbyde digitale kulturoplevelser – gratis.

SMK ønskede at udvikle en digital oplevelse med indhold af høj kvalitet for at øge målgruppens betalingsvillighed. Det var desuden en vigtig del af museets løsning at få prissat produktet i overensstemmelse med deres brug af ressourcer og indtjeningsmuligheder.

RESULTATER

Det digitale tilbud fra SMK blev en pakkeløsning bestående af en live-intro til den daværende særudstilling og en digital akvarelworkshop, hvor alle deltagere fik tilsendt alle materialer i et ”krea-kit” på forhånd.

Med hjælp fra en prissætningskonsulent, fik museet udviklet et værktøj til at prissætte deres digitale oplevelse. Prissætningsværktøjet vil museet fremadrettet implementere i deres forretning.

Tilbagemeldingerne på den udsolgte akvarel-workshop var meget positive. 71 % af deltagerne oplevede den digitale workshop som et godt alternativ til museets fysiske tilbud. Flere deltagere foretrak ligefrem den digitale workshop, da den gav mulighed for at følge med helt tæt på underviserens lærred under hele forløbet.

SMK oplever stor efterspørgsel og interesse i digitale produkter og ser gode forretningsmuligheder på området fremadrettet. 

 

Læs mere om Kultur-Test-Lab'ets udfordring, løsning og resultater i nedenstående casebeskrivelse. Casebeskrivelsen er udarbejdet i samarbejde med Epinion. 

Ved spørgsmål til projektet, eller andre aktiviteter vedrørende kulturturisme, send en mail til kultur@woco.dk.

 

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Læs mere om Kickstart Kulturturismen

Kickstart Kulturturismen
Kickstart Kulturturismen
Gangbro på SMK med turister
Rapporter om kulturgæsten
Aktiviteter
KULTUR-TEST-LABS
M/S Museet for Søfart
Afholdte webinarer

Get Social: