Wonderful Copenhagen
Croquis

Statens Museum for Kunst

Virtuel maleworkshop skal øge indtjeningen og nå en større geografisk målgruppe

Statens Museum for Kunst (SMK) er landets største kunstmuseum og det såkaldte hovedmuseum for billedkunst i Danmark. Da SMK måtte lukke dørene i foråret grunder COVID-19, måtte museet nytænke måden hvorpå gæster kunne opleve de tilbud, som SMK har at byde på.

I Kickstart Kulturturismen vil SMK fokusere på udviklingen af kreative workshops på Zoom med udgangspunkt i den aktuelle særudstilling, som skal sikre, at de gæster der plejede at booke fysiske workshops, stadig har muligheden for at opleve en workshop med SMK. Museet vil sende ”krea-kits” med akvarelmaling hjem til deltagerne, således de kan udføre nogle øvelser efter en kort live introduktion til den aktuelle kunstner.

Projektet skal helst forløse både en formidlingsambition om at nå ud til et bredere udsnit af befolkningen geografisk, samt en forretningsambition om at skabe en ny indtjeningsmulighed. I processen vil SMK undersøge målgruppens behov og betalingsvillighed for det virtuelle format, samt muligheden for at skabe et fællesskab i et virtuelt rum. SMK vil yderligere overveje om prisen på en virtuel workshop bør koste det samme som en fysisk workshop.

Klik her for at læse om de 16 andre kultur-test-labs og deres løsningsideer.