Væksthusene

Science Museerne

Foto: Kasper Hornbæk

Formidling af og wayfinding til ’Væksthusenes vilde baghave’.

Science Museerne i Aarhus omfatter Steno Museet og Herbariet i Universitetsparken, Væksthusene i Botanisk Have samt Ole Rømer-Observatoriet i Højbjerg. I 2021 arbejdede Science Museerne med projektet Science Take Away.

Vi vil fremadrettet bruge test- og følgegrupper mere systematisk i vores udviklingsarbejde. Ydermere vil vi i højere grad måle vores kommunikationsindsatser over for målgruppen

Trine Bjerre Mikkelsen, kommunikationkonsulent Science Museerne.

 

UDFORDRING

Er det ukrudt? Sådan lyder et ofte stillet spørgsmål fra de gæster, der forvilder sig om bag Væksthusene. Et område der lever en lidt stille tilværelse, hvor dets herlighedsværdi ofte overskygges af de nærtliggende rosenbedene i Botanisk Have og de eksotiske planter i Væksthusene.

Men området har et vigtigt formål, nemlig at skabe opmærksomhed og viden omkring dansk natur. Her kan man opleve den danske natur i miniformat og gå på opdagelse i forskellige naturtyper, man kan finde i nærheden af Aarhus og lære nogle af de planter, der karakteriserer de forskellige naturtyper at kende.

Dette ønsker Science Museerne at gøre noget ved. Under et nyt navn: ’Væksthusenes vilde baghave’ skal der nu mere fokus på dette område. Brugerne skal involvere sig, blive klogere og lære naturen og planterne bedre at kende.

 

RESULTATER

Science Museerne har arbejdet med at lave forskellige informationsmateriale og involverende aktiviteter, som skal give de besøgende et større kendskab til de mange smukke og spændende planter i den danske natur.

Der arbejdes med wayfinding og flow i forhold til hvordan man får ledt gæster frem og tilbage mellem Væksthusene og Væksthusenes vilde baghave.

Væksthusenes vilde baghave stod klar med de forskellige nye tiltag medio august 2022 og blev officielt lanceret i forbindelse med Aarhus Festuge 2022. Dog blev projektet mod slutningen udfordret lidt udfordret af vejret, da vi nu er gået ind i en sæson hvor den vilde baghave ikke er så attraktiv at besøge. Fundamentet for at arbejde videre til den kommende sæson er dog lagt og museet er blevet vigtige erfaringer rigere.

 

Ved spørgsmål til projektet, eller andre aktiviteter vedrørende kulturturisme, send en mail til kultur@woco.dk.

 

Læs mere om Kultur-Test-Lab'ets udfordring, løsning og resultater i nedenstående casebeskrivelse. Casebeskrivelsen er udarbejdet i samarbejde med Epinion. 

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse