Gå til indhold
Væksthusene

Science Museerne

Foto: Kasper Hornbæk

Museum som take away-tilbud flytter kulturoplevelsen ud af museets fysiske rammer, tiltrækker nye målgrupper og skaber nye samarbejdspartnere.

Som Kultur-Test-Lab i projektet har Science Museerne skabt en museumsoplevelse udenfor museernes fysiske rammer med en take away-løsning. Science Take Away gør det muligt for kulturgæsten at tage museet med hjem i form af et oplevelse-kit.

Produktet blev målrettet børnefamilier med børn i alderen 8-11 år, da museerne allerede erfaring med målgruppen. En beslutning, der gjorde det nemmere for Science Museerne at udvikle på deres værditilbud - og havde gode resultater.

I forbindelse med projektet har Science Museerne indgået nye, værdiskabende partnerskaber med lokale aktører: Et lokalt supermarked til salg af oplevelsespakkerne og dramaturgistuderende til at udvikle baggrundshistorie og manuskript til materialet.

Science Museerne fortsætter som Kultur-Test-Lab i Kickstart Kulturturismen 2022, hvor de skal videreudvikle deres Science Take Away koncept. 

Science Museerne omfatter Steno Museet og Herbariet i Universitetsparken samt Væksthusene i Botanisk Have samt Ole Rømer-Observatoriet i Højbjerg.

 

UDFORDRINGEN

Nedlukningen inspirerede museet til at tænke museumsoplevelsen i en anden kontekst. Der opstod et ønske om at rykke oplevelsen ud af museernes fysiske rammer uden at gå på kompromis med museernes mission om at vække nysgerrigheden på natur- og lægevidenskaber hos flere.

I Kickstart Kulturturismen 2021 udviklede Science Museerne et nyt oplevelsesformat bestående af et science-kit med opgaver, forsøg og vejledning udført i en fælles baggrundshistorie. Derudover er der tilføjet fribilletter i pakkerne.

Science Museerne fortsætter i Kickstart Kulturturismen i 2022 med et nyt projekt, nemlig formidlingen af deres egen baghave.

Er det ukrudt? Sådan lyder et ofte stillet spørgsmål fra de gæster, der forvilder sig om bag Væksthusene. Et område der lever en lidt stille tilværelse, hvor dets herlighedsværdi ofte overskygges af de nærtliggende rosenbedene i Botanisk Have og de eksotiske planter i Væksthusene. 

Men området har et vigtigt formål, nemlig at skabe opmærksomhed og viden omkring dansk natur. Her kan man opleve den danske natur i miniformat og gå på opdagelse i forskellige naturtyper, man kan finde i nærheden af Aarhus og lære nogle af de planter, der karakteriserer de forskellige naturtyper at kende.

Dette ønsker Science Museerne at gøre noget ved. Under et nyt navn: ’Væksthusenes vilde baghave’ skal der nu mere fokus på dette område.

 

RESULTATER

Science Museernes nye oplevelsesformat består af et science-kit med opgaver, forsøg og vejledning udført i en fælles baggrundshistorie. Derudover er der tilføjet fribilletter i pakkerne. Derved tilbyder museerne gæsterne muligheden for meroplevelse.

Take Away-oplevelsen blev prissat med hjælp fra en prissætningskonsulent og sat til salg for 299 kr. pr. pakke og 500 kr. for to. Salget løb i sommerferien 2021, og i den 8 uger lange periode solgte museerne ca. 200 oplevelsespakker.

Via sociale nyheder kom nyheden om produktet ud til næsten 200.000, og alene på Facebook var der over 10.000 interaktioner på opslagene om Science Take Away.

Med Science Take Away er det lykkedes Science Museerne at skabe en attraktiv oplevelse til den ønskede målgruppe. Hele 75% af de deltagende børn var i alderen 8-11 år, som netop var den målgruppe, produktet var målrettet.

Udover lokale børnefamilier, som Science Museerne allerede havde fat i, tiltrak produktet en ny målgruppe: Børnefamilier i sommerhuse.

Brugeroplevelsen har været overvejende positiv, og produktet har givet deltagerne en social oplevelse for hele familie. Hele 80% svarer i en spørgeskemaundersøgelse, at familien har lavet aktiviteterne sammen på tværs af flere generationer.

 

I det nye projekt arbejder Science Museerne med at lave forskellige informationsmateriale og involverende aktiviteter som skal give de besøgende et større kendskab til de mange smukke og spændende planter i den danske natur. 

Der skal arbejdes med wayfinding og flow i forhold til hvordan man får ledt gæster frem og tilbage mellem Væksthusene og Væksthusenes vilde baghave.

Væksthusenes vilde baghave forventes at stå klar med de forskellige nye tiltag medio august men lanceres i forbindelse med Aarhus Festuge 2022.  

 

Ved spørgsmål til projektet, eller andre aktiviteter vedrørende kulturturisme, send en mail til kultur@woco.dk.

 

Læs mere om Kultur-Test-Lab'ets udfordring, løsning og resultater i nedenstående casebeskrivelse. Casebeskrivelsen er udarbejdet i samarbejde med Epinion. 

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Læs mere om Kickstart Kulturturismen

Kickstart Kulturturismen
Kickstart Kulturturismen
Aktiviteter
KULTUR-TEST-LABS
M/S Museet for Søfart
Afholdte webinarer
Gangbro på SMK med turister
Rapporter om kulturgæsten

Get Social: