Gå til indhold
Odense Å

Odense Aafart

Foto: Odense Fotogalleri

Mysterieoplevelse har forlænget sæsonen, tiltrukket nye målgrupper og skabt et værktøj til effektiv crowd management.

I deres deltagelse som Kultur-Test-Lab i Kickstart Kulturturismen er det lykkedes Odense Aafart at udvide deres sæson gennem udvikling af deres værditilbud. Ved at skabe et nyt oplevelsesformat, der adskiller sig fra deres øvrige tilbud, henvender Aafarten sig til nu nye målgrupper – med stor succes.

Odense Aafart deltog i Kickstart Kulturturismen i 2021 og fortsætter i 2022, hvor de skal videreudvikle deres nye oplevelsesformat.

Kickstart Kulturturismen har givet os det nødvendige skub, så vi kom helt i mål med vores nye koncept. Vi fik konkret sparring, projektledelse og ikke mindst økonomiske midler, som på alle måder hævede kvaliteten af projektet. Vi kom op i helikopteren og fik tænkt strategi, værdiskabelse, prissætning, mersalg og meget andet ind i projektet. Og som en kæmpe bonus fik vi skabt et uvurderligt netværk med de andre deltagere.

Eva Pasgaard, direktør i Odense Aafart

 

Odense Aafarts har udviklet en Mystery Tour, Det Hemmelige Broderskab, som foruden Aafartens turbåde også inddrager det omkringliggende skovområde.

I skoven bliver gæsterne inddelt i mindre grupper, som guides rundt ved hjælp af geokoordinator på en udleveret tablet – en løsning, der sikrer effektiv crowd management. Ved at undgå store grupper af mennesker og god afstand skaber Odense Aafart en tryg oplevelse for gæsterne.

 

Hør mere om deres udviklingsforløb og nye tiltag her:

UDFORDRINGEN

Som en konsekvens af corona-restriktioner var det ikke muligt for Odense Aafart at fylde deres turbåde. Kun få gæster kunne komme med ombord ad gangen, og med Aafartens daværende produkter og tilbud blev deres indtjening ikke høj nok.

For at løse udfordringen ønskede Aafarten at tiltrække gæster udenfor højsæsonen og dermed sprede gæsterne ud på en større del af året. Et andet ønske fra Odense Aafart var at tage det omkringliggende område i brug, så gæster ikke skulle sidde tæt i bådene lige så længe ad gangen.

 

RESULTATER

Odense Aafart har med deres nye mysterieoplevelse skabt et attraktivt produkt, der egner sig godt til teambuilding. Produktet har særligt solgt godt til virksomheder – endda markant bedre end forventet.

Ved lanceringen af den nye oplevelse havde Odense Aafart en målsætning på at få 20 bookinger i alt ind resten af året. Allerede i sommerferien var der booket 40 ture bare til virksomheder.

Aafartens har med deres Mystery Tour desuden skabt et skalerbart produkt, som kan have både 2 eller 100 gæster med på turen. Omkostninger kan derfor skaleres efter behov.

Tilbagemeldingerne om mysterieturen har været meget positive. Gæsterne oplever et gennemført koncept med en gennemarbejdet og medrivende historie.

Den store interesse og positive feedback fra deltagere har medført at Aafarten fremadrettet vil målrette oplevelsen til virksomheder og teambuilding.

Odense Aafart fortsætter som Kultur-Test-Lab i 2022, hvor de videreudvikler på deres værditilbud. 

Læs mere om Kultur-Test-Lab'ets udfordring, løsning og resultater i nedenstående casebeskrivelse. Casebeskrivelsen er udarbejdet i samarbejde med Epinion. 

Ved spørgsmål til projektet, eller andre aktiviteter vedrørende kulturturisme, send en mail til kultur@woco.dk.

 

Læs mere om Kickstart Kulturturismen

Kickstart Kulturturismen
Kickstart Kulturturismen
Aktiviteter
KULTUR-TEST-LABS
Gangbro på SMK med turister
Rapporter om kulturgæsten
M/S Museet for Søfart
Afholdte webinarer

Get Social: