Gå til indhold
Kongres

Aalborg Kongres & Kultur Center

Foto: Aalborg Kongres & Kultur Center

Nye muligheder med en digital platform – udfasning af trykte materialer, mersalg og gamification

Aalborg Kongres & Kultur Center (AKKC) er et af Skandinaviens største kongres- og kulturcentre, som tiltrækker mere end en halv million gæster årligt til de mange events, kongresser og konferencer, som afholdes i kulturcentret.

I Kickstart Kulturturismen har AKKC udviklet en digital platform, som kan digitalisere gæsternes besøg i forhold til bl.a. praktisk information forud for og under besøget, billethåndtering, inspirationskatalog og bestilling af drikkevarer til pausen i forestillingerne.

Med denne løsning ønsker AKKC at inspirere gæsterne til at genbesøge kulturcentret og skabe en tryg oplevelse for dem, hvor der kun er få kontaktflader.

 

UDFORDRINGEN

AKKC arbejder målrettet med fremmelse af en bæredygtig omstilling, bl.a. ved at undersøge muligheder for udfasning af trykte materialer. Derfor så AKKC endnu et stort potentiale i at digitalisere deres koncept i højere grad, da COVID-19 ramte. Kulturcentre, såsom AKKC, havde mange fælles kontaktflader, og AKKC ønskede derfor at minimere disse berøringer ved at digitalisere programkataloger, billetter, betalingsterminaler, etc. På denne måde ville det være nemmere for gæsterne at opretholde afstand og god håndhygiejne, som følge af færre kontaktflader.

 

PROCESSEN

AKKC benyttede den webbaserede app-løsning, GoodiePack, hvor gæster inviteres til platformen via et link, som fremsendes til dem direkte via SMS. 

I denne proces undersøgte AKKC gæsternes ønsker og behov samt muligheden for at bruge en helt ny platform. AKKC overvejede ligeledes at inddrage gamification i udarbejdelse af dette koncept.

Under udviklingen af løsningen havde AKKC brug for et indblik i, hvordan de sikrer at gæsterne opnår den rette inspiration til at genbesøge kulturcentret. Derudover fandt AKKC det interessant at se, om den digitale løsning ville øge salget af drikkevarer i pausen, nu hvor gæsterne undgik at stå i kø. AKKC forventede ligeledes at løsningen ville medføre at gæsterne nemmere ville kunne holde den nødvendige afstand og den samlede oplevelse ville være tryg for gæsten.

AKKC nåede ikke at udvikle en funktion, hvor gæsten kan forudbestille drikkevarer via platformen, men forventer dog at udvikle denne løsning snarest.

 

RESULTATER

AKKC udsendte nogle få spørgsmål til gæsterne via SMS samme aften, som de havde deltaget i et arrangement. Ud fra dette kunne AKKC se, at 90% af gæsterne syntes at deres platform var nem at bruge, 90% fandt indholdet på platformen relevant og over 80% af gæsterne ville gerne benytte platformen igen ved deres næste besøg. 

To projektgrupper fra Aalborg Universitet hjalp AKKC med at foretage nogle kvalitative undersøgelser af gæsternes oplevelse med platformen. Gennem disse undersøgelser fandt projektgrupperne at gæsterne i høj grad ønskede at modtage mere relevant information inden deres besøg i AKKC. Derudover var gæsterne generelt imponerede over løsningen og meget tilfredse med dens brugervenlige udformning. Dog var ikke alle informationer lige relevante for alle gæsterne, hvorfor AKKC vil indtænke udviklingen af mere personificeret indhold til den enkelte gæst i kulturcentret.

Læs mere om Kultur-Test-Lab'ets udfordring, løsning og resultater i nedenstående casebeskrivelse. Casebeskrivelsen er udarbejdet i samarbejde med Epinion. 

Ved spørgsmål til projektet, eller andre aktiviteter vedrørende kulturturisme, send en mail til kultur@woco.dk.

 

Læs mere om Kickstart Kulturturismen

Kickstart Kulturturismen
Kickstart Kulturturismen
M/S Museet for Søfart
Afholdte webinarer
Gangbro på SMK med turister
Rapporter om kulturgæsten
Aktiviteter
KULTUR-TEST-LABS

Get Social: