Fredriksminde

Indhold er vigtigt - men kontekst er konge

Foto: Kim Leland

Værdifuldt og relevant indhold er stadig meget vigtig, men hvad der i endnu højere grad er relevant, er konteksten, som indholdet bliver bragt i. I en post-corona-kontekst er der en lang række nye faktorer, der har indflydelse på værdien af dit indhold. 

Efter at Bill Gates i 1996 erklærede, at ’content is king’ er udtrykket sidenhen blevet et mantra for hele kommunikations- og markedsføringsbranchen. Underforstået: Godt, værdifuldt indhold er med til at skabe resultater og brand-awareness for din virksomhed.

Værdifuldt og relevant indhold er stadig meget vigtig, men hvad der i endnu højere grad er relevant, er konteksten, som indholdet bliver bragt i. Derfor er det i dag mere retvisende at fastslå, at ’context is king’ – at konteksten er kongen.

Der er mange ydre faktorer, som har indflydelse på, i hvilket omfang indhold anses som værdifuldt af modtagerne. Det er sjældent, at indhold opfattes som værende værdifuldt af alle og enhver. Særligt kontekst har stor betydning for, hvorvidt indhold bliver opfattet som brugbart og værdiskabende af størstedelen af modtagerne.

Tre træk der typisk kendetegner værdifuldt, kontekstuelt indhold:

  1. Indhold, der indeholder nyttig viden, bringer stort set altid værdi for en gruppe. Det handler stadig om godt indhold. Ingen ønsker skjulte reklamer eller ligegyldig information.
     
  2. Kontekstuelt indhold linker op til det, der er relevant i tiden og/eller i samfundet. Ved genåbning efter Corona-krisen vil emner om hygiejne og tryghed have stor betydning. 
     
  3. Hvis indhold er passioneret og personligt, øger det chancen for, at indholdet opfattes som værdifuldt. Passion smitter, og gør budskabet levende og autentisk.