Gå til indhold
Kickstart Kulturturismen

Casefilm fra Kickstart Kulturturismen

Foto: Optika Studio

Bliv klogere på 5 Kultur-Test-Labs fra Kickstart Kulturturismen. I filmene fortæller kulturinstitutionerne om både om deres innovative løsninger og oplevelser som deltagere i projektet.

I Kickstart Kulturturismen er en række Kultur-Test-Labs udvalgt til at udvikle og teste nye forretningsmodeller, værditilbud og andre innovative løsninger, som kan give ny viden, værktøjer og inspiration til kultur- og turismeerhvervet. Læs mere om projektet Kickstart Kulturturismen her.

Nedenfor fortæller 5 Kultur-Test-Labs om deres udviklingsforløb og erfaringer fra projektet.

HISTORIE & KUNST

Aktiverende byvandring med gådejagt og byens historie i fokus.

”Byen Brænder” hedder byvandringen, hvor deltagerne ledes gennem middelalderbyen i København og undervejs skal løse gåder og opgaver, der omhandler Københavns historie med udgangspunkt i den store brand. Løsningen er tiltænkt familier, der ønsker en anderledes museumsoplevelse, eller som ikke typisk ville tage på et museum. Samtidig er løsningen et alternativ til det indendørs museumsbesøg, hvor det ikke altid er muligt at holde en ønsket afstand til andre gæster. Læs mere om casen her.

MØNSTED KALKGRUBER

Nye flows og crowd management med samlekort.

”Gå på opdagelse” er Mønsted Kalkgrubers nye oplevelsestilbud målrettet børn i alderen 4-12 år. Samlekort med fem forskellige, historiske fortællinger fra Mønsted Kalkgruber leder børnene til forskellige minegange og udendørsarealer. Samlekortene spreder gæsterne ud over et større areal med kurateret indhold og skaber nye oplevelsesruter på attraktionen. Læs mere om casen her.

ODENSE AAFART

Mysterieoplevelse forlænger sæsonen med nye målgrupper.

Mysterieoplevelsen ”Det Hemmelige Broderskab” tager gæsten på en sejltur til Skoven i Fruens Bøge nær Odense, hvor gæsterne går i land og får udleveret en tablet, som skal hjælpe dem med at løse mysterier og gåder i skoven.  Med det nye oplevelsesformat ønsker Odense Aafart at tiltrække nye målgrupper og udvide deres sæson. Læs mere om casen her.

AALBORG KARNEVAL

Nye oplevelsesformater for mindre grupper og karneval i hjemmet. 

Restriktioner, afstandskrav og forsamlingsforbund tvang Aalborg Karneval til at tænke i nye formater for at holde sig aktuelle under pandemien. Et nyt, digitalt koncept inspirerede karnevalisterne til at afholde hjemmekarneval i deres egen baghave. Derudover har det nye eventkoncept ”Sommer i Kilden” tilbudt en række arrangementer hen over sommeren i Kildeparken i Aalborg. Målet var både at tiltrække forskellige typer målgrupper og sprede gæsterne over flere dage i forhold til det klassiske Aalborg Karneval. Læs mere om casen her.

SCIENCE MUSEERNE

Tag museumsoplevelsen med hjem 

”Science Takeaway” er en aktivitetspakke med science-opgaver for hele familien. Under pandemien, hvor mange danskere sad derhjemme eller i sommerhuse, opstod ideen om en takeaway-museumoplevelse. I pakken er der til flere dages lærerige aktiviteter samt fribilletter til museet. Pakken kan købes via Science Museernes webshop eller i Meny i Rønde, som Science Museerne har indgået et samarbejde med. Læs mere om casen her.

Kickstart Kulturturismen
Kickstart Kulturturismen
testlabs
KULTUR-TEST-LABS
Gangbro på SMK med turister
Rapporter om kulturgæsten
M/S Museet for Søfart
Afholdte webinarer
view
5 Kultur-Test-Labs i Comeback Copenhagen
Kulturturismen
Morgen Kultur-Kick

Get Social: