Brugerinddragelse er at få dine kunders hjælp og input, når du udvikler din forretning og dine produkter. Det er det som skal sikre, at du ikke bliver fravalgt, fordi du laver noget som ingen ønsker.
Brugerinddragelse kan anvendes af din virksomhed i forskellige faser:
Forståelse af markedsbehov er afgørende for at sikre sig, at du arbejder på et vigtigt problem, som skaber værdi for tilstrækkelig mange i markedet, til at det kan betale sig at lave et produkt. Brugerinddragelse kan foretages som interviews eller fokusgrupper.
Under produktudvikling er brugertest afgørende for, at man lykkes med at lave et produkt, der rent faktisk lever op til kundens behov. Løsningen er at lave simple prototyper undervejs i produktudviklingen. Det behøver ikke at være en helt færdig løsning for at en prototype kan testes med en bruger.
Når det bliver hverdag og du er i gang med forretningen, er det alt for let at miste blikket på brugerne. Derfor er det fornuftigt allerede fra start at indtænke, hvordan du vil få feedback på brugernes oplevelser.
Man kan udnytte de kontaktpunkter du allerede har til at bede brugere om en vurdering af oplevelsen.
Det kan for eksempel være:
Det afgørende er, at man løbende giver sig selv mulighed for at opdage, at der er dele af din ydelse, som ikke lever op til dine kunders forventninger - så du kan gøre noget ved det. Eller opdager de ting som du gør særligt godt, så du kan udnytte og fremhæve det i konkurrencen med andre udbydere.