Tendensen er ikke til at tage fejl af: Flere og flere startups har øje for vigtigheden af at tænke bæredygtigt.
Det glæder Pia Rathsach, stifter af GoGreen Danmark, som i mange år har arbejdet for at give danskere et overblik over grønne og bæredygtige virksomheder inden for mange alle tænkelige brancher, og samtidig skabe et netværk blandt virksomhederne for derved at styrke den grønne omstilling i Danmark.
”Den yngre generation i dag tænker helt naturligt bæredygtigt på en anden måde end tidligere – hvad enten det er som forbruger, iværksætter eller lønmodtager. For dem skal det de beskæftiger sig med give mening samtidig med at de selvfølgelig også skal kunne leve. Men det at tjene penge bare for at tjene penge giver mindre og mindre mening,” siger Pia Rathsach.
Hun påpeger, at der er to grunde til, at virksomheder bør være bæredygtige eller i hvert fald tænke i bæredygtige løsninger:
”For det første vil det at være en ansvarlig virksomhed blive afgørende i fremtiden med hensyn til at tiltrække ansatte, kunder og ikke mindst tjene penge. Og for det andet, så er det altafgørende, at vi i fællesskab tager ansvar for at handle bæredygtigt - både virksomheder og forbrugere. For ellers vil kampen for et bedre klima ikke lykkedes,” fastslår Pia Rathsach.
Hun tilføjer: