GRO

Bæredygtige virksomheder står stærkt

Foto: Martin Heiberg

Selvom der er mange ting at få styr på som nystartet virksomhed, anbefaler stifter bag GoGreen Danmark, at bæredygtighed bliver tænkt ind i virksomheden fra start.

Tendensen er ikke til at tage fejl af: Flere og flere startups har øje for vigtigheden af at tænke bæredygtigt.
Det glæder Pia Rathsach, stifter af GoGreen Danmark, som i mange år har arbejdet for at give danskere et overblik over grønne og bæredygtige virksomheder inden for mange alle tænkelige brancher, og samtidig skabe et netværk blandt virksomhederne for derved at styrke den grønne omstilling
i Danmark.

”Den yngre generation i dag tænker helt naturligt bæredygtigt på en anden måde end tidligere – hvad enten det er som forbruger, iværksætter eller lønmodtager. For dem skal det de beskæftiger sig med give mening samtidig med at de selvfølgelig også skal kunne leve. Men det at tjene penge bare for at tjene penge giver mindre og mindre mening,” siger Pia Rathsach.

Hun påpeger, at der er to grunde til, at virksomheder bør være bæredygtige eller i hvert fald tænke i bæredygtige løsninger:

”For det første vil det at være en ansvarlig virksomhed blive afgørende i fremtiden med hensyn til at tiltrække ansatte, kunder og ikke mindst tjene penge. Og for det andet, så er det altafgørende, at vi i fællesskab tager ansvar for at handle bæredygtigt - både virksomheder og forbrugere. For ellers vil kampen for et bedre klima ikke lykkedes,” fastslår Pia Rathsach.

Hun tilføjer:

”Det er vigtigt og nemmere at tænke bæredygtighed ind fra starten i virksomhedens DNA. Er man først kørt med fuld skrue uden at have gjort sig de overvejelser, så kan det være svært at stoppe op og tænke grønne løsninger ind i forretningsgangen. Derfor skal man tænke det ind på lige fod med andre strategiske overvejelser, såsom forretningsplan og markedsføring.”

Pia Rathsach forstår godt, at det kan virke lidt uoverskueligt for én, der lige er sprunget ud som selvstændig, også at skulle forholde sig til at redde verden. Og sådan bør man heller ikke gribe det an:

”Man skal anerkende, at det tager tid at sætte sig ind i at arbejde og agere bæredygtigt, og det vigtigste er derfor også, at man gør noget og ikke at man gør ”alt” på en gang. Find det område, hvor man kan gøre en forskel, og fokuser på det. Så kan det udvides, når man får mere erfaring og overskud,” siger Pia Rathsach.

Pia Rathsachs gode råd til at komme i gang med den grønne omstilling:  

  1. Find ud af, hvor det giver bedst mening at tænke bæredygtigt i forhold til din kerneforretning:  Miljø, klima eller mennesker.
  2. Sæt dig nogle mål, der er realistiske på den korte og lange tidshorisont
  3. Undersøg om du kan ændre noget i forhold til den daglige drift/produktion – fx energi, transport, emballage, social ansvarlighed m.m.
  4. Søg hjælp og rådgivning fra netværk og brancher.
  5. Vær åben og gennemsigtig og dokumenter, hvad du gør.

 

 

 

 

Læs Også!

Tourism for Good

Wonderful Copenhagen har lanceret hovedstadens første strategi for bæredygtig turisme under navnet:  Tourism for Good.

Turisme og Bæredygtighed

Visit Denmark giver et indblik, i hvad bæredygtige rejser og bæredygtig turisme betyder for turisterne fra Danmarks største og vigtigste markeder.

FN's Verdensmål

Læs mere om FN's 17 Verdensmål og se hvordan det går med at opfylde målene for Danmark.

Her finder du den nyeste viden på turismeområdet, der kan være med til at styrke din virksomhed.

Se alt