Royal Copenhagen

5 tips til udvikling af nye produkter og services

Foto: Morten Bjarnhof

Udviklingen af relevante produkter og services foregår på baggrund af dybe indsigter om brugere. Designprocessen, som ligger til grund for udviklingen, inddrager også brugere for at få feedback og hele tiden forbedre produkter og services. En strategisk indsats betaler sig.

Her er fem tips til udvikling af nye produkter og services, lavet i et samarbejde mellem Designit og TourismX:    

1. Forstå hvad det prøver at løse

Hvad enten det handler om at skabe nye produkter eller services, så bør udgangspunktet altid være en ambition om at løse et reelt problem. Derfor er det altid en god idé at starte med at forstå, hvad problemstillingen egentlig handler om, hvem der skal bruge den nye løsning, og hvorfor denne nye løsning er mere relevant end andre alternativer. Der findes mange gode værktøjer til dette, men et oplagt udgangspunkt er at identificere brugernes såkaldte jobs-to-be-done, som kan hjælpe med at oversætte brugsværdien til den reelle værdiskabelse.

2. Forstå konteksten

Efter at have forstået det grundlæggende behov for den nye løsning, er det vigtigt at forstå, hvilken kontekst produktet eller servicen skal kunne fungere i. Ofte er forskellen mellem gode og dårlige produkter, at de gode kender deres rolle i forhold til brugerens adfærd, både før og efter de benytter sig af den nye løsning. Selvom dette tip måske kan lyde abstrakt, er det simpelt at arbejde med i form af værktøjer som customer journeys eller service blueprints.

3.Vær ikke bange for at fejle

Det er klart, at målet med en innovationsproces ikke skal være at fejle. Men at nå frem til et produkt eller en service i en relevant og værdiskabende form, er en proces, der ofte kræver flere forsøg over flere omgange. De bedste produkter og services, som vi alle kender til, går ligeledes igennem en kontinuerlig udviklingsproces, hvor der hele tiden forbedres og optimeres for at nå frem til mere og mere relevante løsninger. Derfor er det altid en god idé at planlægge en udviklingsproces, hvor man bruger prototyper til at nå frem til gode løsninger.   

4. Ingen kan gøre det alene

I udvikling af nye produkter og services er det essentielt at have det rigtige hold med i processen. Kreativitet, research, design, udvikling og strategi er alle discipliner, der bliver styrket af at være flere om det. Det kan lyde som en kliché, men når det kommer til innovation, vil det næsten altid være det stærkeste team, der løser opgaven bedst – og sjældent den geniale ener. Derfor anbefaler vi altid at arbejde i tværfaglige teams i fx co-creation workshops for at samle folk om en fælles vision.    

5. Implementering kræver strategi og benarbejde

Selv de bedste nye produkter og services når ikke ud til markedet på egen hånd. Det kræver en nøje planlagt strategi at få nye løsninger ud til de potentielle kunder. Selv de mest relevante produkter og services på markedet kræver kommunikation i de rigtige kanaler, partnerskabsaftaler, budget osv. Her kan et værktøj som business model canvas hjælpe med at stille de relevante spørgsmål om, hvordan ens forretningsmodel rundt omkring det nye produkt eller service skal hænge sammen.

Tilbage til forsiden

Digitale prototyper og designprocesser

Brugerinddragelse

Kunde og Målgruppeforståelse

Brugere og Brugerbehov

Se alt