
Øvelse: Beskriv jeres persona(er)
Foto: MOSAIK
Et andet værktøj til at arbejde målrettet med jeres målgruppe er personaer. En persona er en fiktiv – men ikke usand – og udførlig beskrivelse af en ideel person fra jeres målgruppe. Her får I tips til, hvordan I kan opbygge personaer.
(Klik her for at gå tilbage til foregående side)
- Tid: 30-45 minutter
- Personer: 2+
- Materialer: Post-its eller papir, pen og persona-skabelon (kan hentes herunder).
Vær gerne kreative og visuelle, når I arbejder med jeres persona: I kan f.eks. beskrive personaen med mood boards eller plancher, som kan hænges op. På den måde kan I kigge jeres målgruppe i øjnene, når I f.eks. skriver eller udvikler til dem. Lav en persona på hver af jeres målgrupper.
Brug jeres viden om målgruppen på baggrund af øvelsen: Identificér og forstå jeres målgruppe, brugerinterview og anden relevant data fra f.eks. hjemmeside eller sociale medier.