Kongress

OL-præsident til København: Konference bruges til at promovere hovedstaden som destination for internationale events

28.10.2021
Foto: Wonderful Copenhagen

København bliver vært for konference, der får besøg af præsidenten for Den Internationale Olympiske Komité. Konferencen bliver afsæt for både videreudvikling af arbejdet med at skabe større lokal værdi af kongresser og promovering af hovedstaden som international eventdestination.

Det er den absolutte top fra den internationale sportsverden, der deltager, når præsidenten for Den Internationale Olympiske Komité, Thomas Bach, kommer til København for at tage del i konferencen Smart Cities & Sport Summit 2021.

Konferencen, der afholdes i København d. 22. – 24. november, sætter fokus på idræt i verdens byer og hvilke smarte løsninger, der er med til at gøre bylivet mere aktivt.

Konferencen, der normalt afholdes i OL-byer, er vundet hertil i et samarbejde mellem DIF, Sport Event Denmark, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen, der samtidig bruger konferencen aktivt i arbejdet med at udvikle hovedstaden som international eventdestination.

”Værtskabet af Smart Cities & Sport Summit er i sig selv et rigtig positivt billede på, at der begynder at komme gang i den internationale møde- og kongresforretning igen, og det har branchen i den grad brug for. Og så er det en kæmpe anerkendelse af vores hovedstad som destination for internationale kongresser og events, at København, som ikke er OL-by, vælges som værtsby,” siger Kit Lykketoft, direktør for erhvervsturisme og events i Wonderful Copenhagen, og fortsætter:

”Med fokus på, hvad konferencen beskæftiger sig med, og hvem der deltager, så er det en meget oplagt anledning til at eksponere hovedstaden over for en række centrale, internationale organisationer og beslutningstagere. Så vi bruger anledningen til dels at promovere hovedstaden som eventdestination og til at videreudvikle arbejdet med at skabe større lokal værdi, når internationale kongresser afholdes her.”

Bygger bro til danske virksomheder

I forbindelse med at Smart Cities & Sport-konferencen afholdes i København, arbejder Wonderful Copenhagen på at bygge bro mellem danske virksomheder og de organisationer og beslutningstagere, der deltager i konferencen, og som kan være potentielle nye samarbejdspartnere eller kunder.

Et arbejde, der er en del af den genstartsplan for hovedstadens turisme, som Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen sammen lancerede i starten af året.

Der er derfor fokuseret målrettet på at gøre kongressen tilgængelig for start up-virksomheder inden for den danske sportsindustri, så de kan pitche produkter og løsninger til konferencens deltagere, og samtidig fremvise det høje niveau, dansk innovation tilbyder. Indsatsen sker via tæt samarbejde med DIF Innovation, DGI Impact, DI og Sport Lab Copenhagen.

Eksponering i nyt mediesamarbejde

I lyset af den internationale sport event-branches interesse for konferencen har Wonderful Copenhagen endvidere etableret et nyt mediesamarbejde.

Det er med det store, internationale sportevent-medie, Sports Pro Media, der som led i samarbejdet kommer til København og laver en pod cast i forbindelse med konferencen.

Mediesamarbejdet fortsætter næste år under temaet ’Events, the Copenhagen way’. Her skal den københavnske tilgang til – og rammer for – events og en række styrkepositioner, bl.a. hovedstadens arbejde med bæredygtighed, foldes ud i en artikelserie målrettet den internationale sportsverden.

Kim Mejnert Frydensbjerg
For yderligere information: