løb

Internationalt CPH Half-felt bidrager til at løbe hovedstadens turisme i gang

22.9.2021
Foto: Sparta Atletik og Løb

På trods af at international turisme stadig er hårdt ramt oven på pandemiens nedlukning, lykkedes det Sparta Atletik & Løb og Wonderful Copenhagen at tiltrække et talstærkt felt af løbere til søndagens CPH Half, hvor 28 pct. var internationale.

Der blev talt tysk, svensk, swahili og mange andre sprog, da de op mod 20.000 løbere stod klar ved start, før de søndag begav sig ud på 21,1 solskinbeskinnede kilometer gennem Københavns gader til Copenhagen Half Marathon.

CPH Half er et populært element i den internationale løbskalender, men sidste år blev løbet aflyst på grund af restriktioner. På trods af situationen, hvor den internationale turisme er hårdt ramt, også i den danske hovedstad, var det i år lykkedes at tiltrække mange internationale løbere. Faktisk var ca. 28 pct. af feltet udenlandske, hvilket er rigtig positivt, selvom det stadig ligger under niveauet fra før pandemien.

Vil øge internationale interesse

Som en del af arbejdet med at genstarte hovedstadens turisme har Wonderful Copenhagen markedsført hovedstaden med udgangspunkt i CPH Half for at tiltrække tyskere, svenskere og nordmænd til byen og bidrage til Sparta Atletik & Løbs indsats.

“Vi arbejder hårdt på at gøre Copenhagen Half Marathon attraktiv for udlandet, så vi kan øge den internationale interesse, og samarbejdet med Wonderful Copenhagen har været et vigtigt skridt for at komme tilbage på sporet efter nedlukningen. Til næste år går vi benhårdt efter at få udsolgt med 25.000 deltagere fra hele verden og vækste den internationale andel,” lyder det fra Dorte Vibjerg, administrerende direktør i Sparta Atletik & Løb, som er arrangøren bag Copenhagen Half Marathon

Løbeturister er en attraktiv målgruppe. En undersøgelse fra et tidligere løbe-event i hovedstaden viser, at gæsterne primært bor på hotel, de rejser med familie og venner og bruger i gennemsnit 2,5 dage i byen.

Sparta og Wonderful Copenhagen har i år samarbejdet både for at tiltrække internationale løbere, men i høj grad også på at give dem en endnu bedre oplevelse under deres ophold i byen, og engagere byens turismeerhverv i at byde deltagerne velkommen og invitere dem til at tage del i byens mange oplevelsestilbud. Det sker som en del af værtskabsaktiveringen under overskriften HAVE THE HALF OF COPENHAGEN, som også bliver bragt i spil næste år.

Rød tråd i brugerrejsen

Temaet blev brugt i både de kampagnefilm Wonderful Copenhagen promoverede op til løbet, på CPH Halfs kanaler og på de plakater og flyers, der var ude på de 41 hoteller, restauranter og kulturattraktioner, der aktivt deltog som partnere og bød løberne velkommen med den fælles fortælling.

”Hovedstaden mangler i den grad de internationale turister, så sideløbende med vores generelle markedsføring gør vi også en ekstra indsats for at tiltrække internationale besøgende gennem events, som eks. CPH Half. Ud over fokus på tiltrækning skaber vi samtidig en rød tråd fra vores kampagnefilm til de flyers, der ligger i løbsposerne, skilte på ruten og ikke mindst udsmykning hos de hoteller, spisesteder og attraktioner, der bidrager til at skabe en eventfest og samtidigt med at de bliver eksponeret overfor potentielle kunder,” siger Tine Kastrup-Misir, kommunikations- og markedsføringsdirektør hos Wonderful Copenhagen.

Cph half

Foto:Wonderful Copenhagen