Seaside restaurant

Open call: Comeback Copenhagen 2023 datadeling mellem Københavnske restauranter

Foto: Wonderful Copenhagen

Innovationsforløb for 15 deltagere

Forestil dig en nær fremtid, hvor restauranterne i København er delt i to lejre:

På den ene side dém som driver deres forretning manuelt, som de altid har gjort, og på den anden side dem som er digitalt transformerede: De er forbundne med gæsterne lang tid før de ankommer gennem diverse apps og digitale loyalitetsprogrammer, de kender gæsternes interesser og behov, og de har dyb indsigt i data om deres målgruppers adfærd og brugsmønstre. Denne gruppe af restauranter deler endvidere data med hinanden, og lærer af hinandens strategier, succeser og udfordringer.

Ønsker du at tilhøre denne lejr af digitalt fremtidsparate restauranter? Og kan du yderligere svare ‘ja’ til følgende spørgsmål:

  • Er du klar til en fremtid, hvor data spiller en central rolle i måden du udvikler din restaurant?

  • Er du frisk på, at dele og modtage data fra restauranter, som du normalt betragter som konkurrenter, så I sammen kan optimere jeres forretning?

  • Ved du ikke noget om, hvordan man arbejder med data, men er nysgerrig efter at lære mere om det?

- så meld din restaurant til forløbet Comeback Copenhagen 2023 Datadeling, hvor du sammen med ligesindede restauranter vil lære om og udforske brugen af data til at digitalisere din restaurant og skabe unik forretningsudvikling i samråd med digitale eksperter.

Hvad får du ud af at være med?

Comeback Copenhagen 2023 Datadeling består af et forprojekt i 2022, og et innovationsforløb i 2023.

Forprojektet, som har til formål at afdække jeres og de øvrige deltageres behov, består af to workshops, en til to individuelle samtaler, og noget løbende dialog. Her får I indflydelse på, hvordan innovationsforløbet bliver designet, så det passer præcist til jeres behov.

Innovationsforløbet, som først bliver designet i løbet af forprojektet, er en kombination af fællesaktiviteter med hele gruppen af deltagende restauranter, og individuelle sparringssessions med mentorer og eksperter. Disse vil inkludere en facilitator, et teknisk supporthold og en række løst tilkoblede fagpersoner.

Innovationsforløbet munder ud i, at der udvikles en prototype af et datadrevet system, som aktivt bruger gæsters adfærdsdata til at forbedre din forretning og bundlinje. Herudover resulterer innovationsforløbet i, at din restaurant og dit personale får løftet det generelle digitale niveau og øger forståelsen for, hvordan man kan arbejde seriøst med data.

Fordele og muligheder:

  • Dette program er en unik mulighed for at tage et digitalt kvantespring med din restaurant: En mulighed du ikke får hver dag.

  • Du kommer til at få helt ny viden om brug af data og digitale redskaber til at optimere din forretning.

  • Du kommer til at være med i et projekt, som for altid kan ændre måden, hvorpå restauranter driver forretning i en digital verden.

  • Du kommer til at få adgang til værdifuld databaseret viden om din restaurant og dine gæster. Viden som du kan bruge med det samme i din markedsføring og i relationen til gæsterne.

  • Både forprojekt og innovationsforløb er bygget op, så du bliver taget i hånden hele vejen under kyndig vejledning af facilitatorer og mentorer.

  • Der er ingen forberedelse til forprojektet i 2022, hvor I udelukkende forventes at deltage i de fastsatte aktiviteter.

Hvad kræver det at være med?

For at deltage i forløbet skal din restaurant kunne:

  • Stille med minimum én person som fast deltager i forløbet (og gerne flere).

  • Deltage i to halvdagsworkshops i 2022 i november og december.

  • Deltage i et innovationsforløb, som udfolder sig i hele 2023 (se detaljer nedenfor).

  • Tage imod to antropologer en aften, som vil indsamle viden om praksis i jeres restaurant ved at tale med jer (ejer/chef), 1-2 af jeres tjenere samt 2-3 af jeres gæster i restauranten. Der er ingen forberedelse i denne forbindelse. Vi kommer til jer. Formålet med besøget er, at indsamle viden om jeres brug af data (kvantitative OG kvalitative) samt gæsternes syn på restauranters brug af data generelt.

  • I skal benytte jer af mindst ét bookingsystem eller én bookingportal.

Der er ingen forventning om at I ved hvordan man arbejder med data. Det eneste der forventes er, at I er nysgerrige efter at lære mere om det.

Det er afgørende, at I:

  • Er villige til at dele udvalgte data med øvrige restauranter, som deltager - da de vil dele deres med jer også.

  • Er villige til at bruge samlet set 15-20 timer på deltagelse i forprojektet (nov-dec 2022), og løst estimeret 50 timer i innovationsforløbet (jan-dec 2023).

  • Jeres restaurant(er) ligger i hovedstaden.

  • I kan underskrive en de-minimis erklæring.

Ansøgning

For at ansøge skal du udfylde denne onlineformular:

 

Ansøg om at deltage i Comeback 2023 Datadeling

Deadline: Tirsdag d. 8/11 kl. 12.00 (middag)

 

Blandt ansøgerne vælges der op til 15 deltagende restauranter

Hvem er vi? 

Projektet er en del af Comeback Copenhagen 2023 initiativ 9 ”Verdensklasse gastronomioplevelser” der er støttet af Københavns Kommune og Erhvervsministeriet.

Har du spørgsmål, kan du altid ringe til projektleder Mikala på 2910 4714, eller sende en mail til mik@woco.dk

Mikala Kofoed Rasmussen

Senior Manager - Business Development

mik@woco.dk