
Produkttest indeholder en række metoder, som kan give væsentlige indsigter til udviklingen af dit produkt. Har du et digitalt produkt er tilgangen selvfølgelig anderledes end hvis du fremstiller et fysisk produkt.
En effektiv produktudvikling er dybt afhængig af en klar forståelse af de udfordringer brugerne har i brugen af dit produkt. At teste et produkt jævnligt giver dig et klart billede af, hvordan du bedst prioriterer indsatsen med produktudvikling.
En produkttest skal give dig indsigter inden for 3 områder:
Til en produkttest skal du gennemføre test med 6 potentielle brugere af dit produkt.
Start en test med et præ-interview, hvor du spørger ind til brugerens udgangspunkt for at bruge produktet:
Overordnet set er tilgangen til testen altid den samme - det gælder om at se produktet gennem kundens øjne. Men måden at gennemføre testen på kan variere.
Her er de tre mest almindelige typer:
Efter test gennemføres et kort opsamlende interview. Få brugeren til at give sin overordnede vurdering af oplevelsen. Var den positiv eller negativ? Spørg ind til, hvad der er de afgørende faktorer for oplevelsen.
Spørg ind til om der var elementer af oplevelsen, der var problematiske.
Spørg ind til hvor godt oplevelsen matchede de behov, som brugeren selv har, når brugeren har brug for et lignende produkt.
Med 6 gennemførte test kan du nu opsummere resultaterne. Problemer der påvirker flere brugere vil være et oplagt sted at kigge på muligheder for forbedring.