MOSAIK - small header logo
MOSAIK - content header 01

Rapport: Sådan planlægger kulturgæsterne deres ferie

Foto: MOSAIK

Hvordan, og i hvilken grad, planlægger kulturgæsterne deres ferie? Det kan du læse mere om i denne rapport om internationale kulturbesøgende i København.

Kulturgæsterne har generelt blandede præferencer i forhold til, om de kan lide at planlægge deres ferie grundigt eller være mere spontane. Det har en indvirkning på deres brugerrejse og på hvor meget information og inspiration, de søger, men også hvilke kilder de anvender.

De kulturbesøgende kan overordnet set inddeles i tre planlægningstyper alt efter deres grad af enighed i, hvorvidt de kan lide at planlægge deres ferierejse nøje:

  • Planlæggeren
  • Semiplanlæggeren
  • Den spontane

Vær dog opmærksom på, at virkelighedens kulturgæster godt kan placere sig midt imellem to planlægningstyper, og at graden af planlægning kan være mere nuanceret. Planlægningsgraden bliver desuden påvirket under brugerrejsen og vil være situationsbestemt.

 

Tre planlægningstyper

 

Planlæggeren

  • ... udgør 44 % af de kulturbesøgende.
  • ... er en anelse ældre end gennemsnittet og benytter i højere grad rejsebøger og -guides.
  • ... har i mindre grad besøgt området tidligere.
  • ... læser og skriver i højere grad anmeldelser på TripAdvisor.
  • ... laver generelt flere aktiviteter på deres ferie.

 

Semiplanlæggeren

  • ... udgør 30 % af de kulturbesøgende.
  • ... har i højere grad end planlæggeren besøgt området tidligere.
  • ... benytter sig i høj grad af en bred søgning på nettet inden afrejse.
  • ... er den planlægningstype, der søger mindst inspiration og information undervejs på rejsen.

 

Den spontane

  • ... udgør 26 % af de kulturbesøgende.
  • ... er yngre end gennemsnittet.
  • ... har i høj grad besøgt området tidligere, og er i mindre grad blevet inspireret til besøget via forskellige kilder.
  • ... søger i højere grad input fra venner og familie og søger inspiration til oplevelser gennem input fra lokale.

 

Du kan læse mere om planlægningstyperne og deres brugerrejser på side 27-30 i Epinions analyse af internationale kulturbesøgende i København.

 

Læs også

MOSAIK - content header 01
Turistens digitale rejse
MOSAIK - content header 01
Rapport: Disse fem oplevelsesbehov går igen hos kulturgæsterne
MOSAIK - content header 02
Guide: Hvem er din målgruppe?