MeetDenmark logo
Messe

Markedsfokus: Møder og messer

Foto: Shutterstock

Et af MeetDenmarks fire strategiske fokusområder er udvikling af den internationale mødeturisme på tværs af Danmark – med et særligt fokus uden for de store byer. Indsatsen skal bl.a. styrke de danske mødedestinationers viden- og beslutningsgrundlag samt kompetencer og produktudvikling.

En væsentlig del af omsætningen, værditilvæksten og beskæftigelsen i dansk turisme kommer fra mødeturismen. Dertil kommer, at  mødeturismen kan være et vigtigt instrument til at skabe en mere bæredygtig vækst i turismen – bl.a. fordi mødeturister har et meget højt døgnforbrug og samtidig bidrager til at fylde kapaciteten uden for ferieturismens højsæson.

Mødeturismen har historisk primært været koncentreret i større byer. Men gennem de senere år er efterspørgslen efter anderledes møder og nye mindre destinationer vokset. Dette potentiale har mange destinationer fået øje på, hvorfor den internationale konkurrence på mødemarkedet er markant.

Fra national- og lokalpolitisk hold og branchens aktører er der et ønske om, at Danmark også forfølger potentialet og arbejder for at styrke de mindre danske mødedestinationers internationale konkurrenceevne og synlighed.

MeetDenmark understøtter udviklingen af den internationale erhvervs- og mødeturisme på tværs af Danmark. Foreningens strategiske fokus på internationale møder og messer og mødeturismen uden for de store byer blev introduceret i MeetDenmarks nyeste strategi  ‘Når verden mødes i Danmark 2025-2027’. Baggrunden var foreningens udvidelse med 7 nye medlemsdestinationer.

MeetDenmarks indsats på mødeområdet er finansieret af den såkaldte Turismereserve for perioden 2024–2027.