MeetDenmark logo
Møde MDK

Hvad er mødeturisme?

Foto: Midjourney

Hvad kendetegner mødeturismen, og hvorfor bør man som destination og turismevirksomhed overveje at investere i dette forretningsområde?

De fleste har nok en god ide om, hvad et møde er. Men at møder regnes som en form for turisme, og at der er en hel industri, der har møder som deres primære forretning, har de færrest måske tænkt over. Det samme gælder det faktum, at internationale møder afholdt i Danmark faktisk tæller med som eksport i Danmarks nationalregnskab.

Hvis man skal forsøge at komme mødebegrebet lidt nærmere handler det om professionelle sammenhænge, hvor repræsentanter fra virksomheder, organisationer mv. mødes for at udvikle forretning – herunder opbygge kompetencer, udveksle viden, skabe netværk, planlægge, forhandle og/eller sælge.

Konkret bruges begrebet ‘mødeturisme’ for de specifikke delforretningsområder ‘Møder og Belønningsrejser’ (typisk benævnt M&I – Meetings and Incentives) samt ‘Messer’.

‘Møder’ dækker en myriade af forskelligartede samlinger i professionel sammenhæng - alt fra det typiske møde mellem repræsentanter for virksomheder, organisationer, myndigheder mv. til konferencer og kurser. ‘Messer’ defineres som større udstillinger, der har til formål at samle kommercielle aktører i en branche - bl.a. mhp. at fremvise produkter og services for potentielle kunder. De såkaldte ‘belønningsrejser’ er typisk rejser arrangeret af virksomheder for udvalgte medarbejdere med socialt og/eller fagligt indhold og motivation og belønning som formål.

‘Videnskabelige kongresser’ er selvsagt også en form for møder, men i MeetDenmark-sammenhæng adskilles dette delforretningsområde fra mødeturismen. Det skyldes bl.a., at kunderne og bearbejdningen af markedet varierer markant. Se mere om MeetDenmarks kongresindsats her.

Det bemærkes, at et møde (i dets mange former) skal have en varighed på minimum 4 timer og afholdes på mødesteder, der udlejer lokaler mod betaling, for at tælle med i den danske mødestatistik. 

Møde MDK

Foto:Midjourney

Hvorfor investere i udvikling af mødeturismen?

Mødeturismen kan skabe en betragtelig omsætning og beskæftigelse i  en by/region. Det bidrager til aktivitet, investeringer, bosætning og skatteindtægter. Samtidig kan mødeturismen være en markant drivkraft for innovation, vækst og internationalisering i det regionale erhvervsliv og særligt inden for regionale styrkepositioner.

Mødeturister har et gennemsnitligt døgnforbrug, der er to til tre gange højere end fx sommerhusturister (afhængigt af mødesegment). Dette forbrug foretages ikke kun i turismens virksomheder men også i omkringliggende erhverv – herunder transportvirksomheder, restauranter, kulturliv, detailhandel mv.

Mødeturismen kan desuden bidrage til at skabe en mere bæredygtig turismeudvikling, da mødeturismen udjævner sæsonudsving. Således placeres møder ofte uden for højsæsonen og sikrer dermed en mere stabil omsætning året rundt.

Sidst men ikke mindst kan mødeturismen – fx større internationale mødeevents – bidrage til at øge en by/regions internationale synlighed og brand – som igen kan bidrage til at styrke ferieturistmen. Således er det ikke ukendt at mødeturister får lyst til at vende tilbage til destinationen på ferie med familien.

Marco Wendicke MWE
For mere information kontakt

Senior Manager – MeetDenmark

mwe@woco.dk