Meeting

Travlhed på marked Tyskland

Foto: Martin Heiberg

2023 bliver et travlt år hvad angår salgsaktiviteter rettet mod det tyske mødemarked. Som naboland med et højt indbyggertal udgør Tyskland et stort potentiale for København. 

Men hvad kræver det at bearbejde det tyske mødemarked, og hvilke salgsaktiviteter planlægger Wonderful Copenhagen? Det har vi talt med Michael Grønbæk fra Wonderful Copenhagens M&I team om. 

Kan du fortælle lidt om, hvad I gør for at bearbejde det tyske mødemarked?

”Vi har brugt en del tid på at kortlægge det tyske marked, herunder hvorfra kunderne kommer, og hvor der er potentiale og frekvens på transportmuligheder inden for MICE. 

Herefter har vi lagt en strategi for de enkelte områder og planlagt salgsfremstød og aktiviteter i disse for at få størst mulig ROI. Her arbejder vi direkte med kunderne, bureauer og agenter samt lokale marketingskræfter, repræsentationer og etablerede salgsplatforme, som f.eks. IMEX i Frankfurt, og egne kundeaktiviteter.”  

Hvad gør Tyskland til et attraktivt marked inden for M&I?

"Tyskland udgør med sine 86 mio. indbyggere og ca. 116 mio. internationale rejsende et kæmpe potentiale for København, hvilket vi også ser i år, hvor Tyskland overhaler både UK og USA i overnatningsstatistikkerne i hovedstaden. Tyskland har både store globale virksomheder og er europæisk hovedsæde for mange andre.  Derudover er Tyskland på globalt plan det tredjestørste MICE marked efter USA og Kina, og det åbenlyse i at det er naboland, gør markedet ekstremt spændende." 

Hvordan adskiller markedet sig fra f.eks. marked UK?

"Markedet er enorm fragmenteret, og der er f.eks. få landsdækkende bureaukæder, som vi ser i andre lande. De bureauer, vi arbejder sammen med, har ofte stærke lokalforankringer i både industri og områder. Derudover findes der mange små bureauer, og hvis vi vil gøre os attraktive og relevante som MICE-destination for disse, kræver det, at vi er til stede og bygger stærke relationer med kunderne. Endelig er Tyskland ikke helt så digitaliseret, og det er derfor sværere at ramme de rigtige kunder med f.eks. traditionelle markedsføringstiltag og kampagner."

Kan du fortælle lidt om, hvad der kommer til at ske i år ift. salgsaktiviteter, events og lign.?

"Jeg kommer til at deltage i en workshop i München i marts, der fokuserer på specielle og lidt skæve produkter til MICE, herunder f.eks. boutique hoteller og anderledes venues. København har så meget af det, og med alle de mange nye og spændende hoteller og en meget alsidig medlemsliste i Meetingplace, giver det bare rigtig god mening. Derudover er vi i maj værter for en workshop for tyske mødeplanlæggere, The Green Mile, som fokuserer på MICE på bæredygtige destinationer. Senere i maj finder IMEX-messen i Frankfurt afsted, og efter sommeren deltager vi i et roadshow i Berlin og Hamburg sammen med en samarbejdspartner i Tyskland. Derudover er vi i øjeblikket i gang med at planlægge et roadshow til Hamburg, Düsseldorf og München med partnere i efteråret.

Der er indtil videre planlagt 2 fam trips, hvor enten vi eller partnere inviterer tyske planlæggere til København, så vi også kan få vist det frem, vi fortæller om. Vi arbejder også på en større markedsundersøgelse for Tyskland, sammen med Epinion, hvor vi ønsker at klarlægge trends og muligheder i markedet. Resultaterne for denne kommer til at udmunde i en workshop, hvor vi vil præsentere resultaterne og mulighederne i dette marked. Så der er mange spændende ting i gang."

 

Hvis du er interesseret i at høre mere, er du velkommen til at tage fat i meetings@woco.dk.