cruise

Nye tal for 2024: Krydstogtturismen spredes nu ud over hele året i København og bliver samtidig mere populær over hele landet

3.1.2024
Foto: WoCo

Når krydstogtturismen i Danmark tager hul på et nyt år, tager den samtidig hul på en ny sæson, der allerede begynder i januar.

I 2024 har København nemlig for første gang en krydstogtsæson, hvor der forventes anløb i kalenderen i alle 12 måneder af året.

Samtidig ligger en større andel af anløbene i København uden for højsæsonen i det nye år i forhold til tidligere. I 2024 ligger 46% af krydstogtskibenes besøg således uden for de tre sommermåneder. Et tal, der har været stigende de seneste år.

”Vi er rundt i verden hele tiden for at sælge Danmark som krydstogtdestination. Og når det handler om København, sælger vi vores hovedstad som en helårsdestination med medblik på at få flere anløb uden for højsæsonen. Tallene viser, at der er en klar bevægelse i den retning, og det er vi rigtig glade for, da det både er til gavn for de lokale og for erhvervets aktører,” siger Klaus Bondam, direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen, hvor netværket for den danske krydstogtbranche, CruiseCopenhagen, er forankret.

Krydstogtturismen i vækst i resten af landet

København vil stadig være mærket af, at russiske Skt. Petersborg ikke længere er trækplaster for især de store amerikanske rederiers skibe. Her forventes antallet af krydstogtgæster i det nye år at lande på omkring samme niveau som i 2023, hvor Danmarks hovedstad tog imod 770.000 krydstogtgæster. Situationen omkring Rusland betyder dog, at antallet af turnaround-skibe, der både begynder og afslutter krydstogtet i København, vil være lavere end sidste år.

Til gengæld oplever de danske krydstogthavne uden for København igen i år fremgang og ny rekord, samlet set. Krydstogthavnene uden for hovedstaden forventer i år samlet set at få 236 anløb af krydstogtskibe med omkring 493.000 gæster. Det er næsten 100.000 gæster flere end i 2023.

”Der er stigende interesse for de danske havne rundt i landet. Det er forskellige byer, der byder på mange forskellige oplevelser. Og sammen har de en stærk synergi, hvor mange skibe besøger flere danske havne undervejs. Eksempelvis lægger omkring en tredjedel af skibene, der lægger til i København, også til i mindst én anden dansk havn på sejladset. Den udvikling arbejder vi på at styrke, så vi som land får mest mulig værdi ud af skibenes besøg,” siger Klaus Bondam.

Stort fokus på bæredygtig omstilling

I 2023 tog Aarhus et nyt landstrømsanlæg i brug, som krydstogtskibene kan få mere miljøvenlig energi fra, imens de ligger til i havnen. Og om et år, ved sæsonstart i 2025, følger København trop med et landstrømsanlæg.

”Udviklingen med landstrøm er meget vigtig i hele arbejdet med at gøre krydstogtturismen mere bæredygtig. Antallet af krydstogtskibe globalt er meget lille, kun omkring 350, og 88% af de nye skibe der er i ordrebøgerne på de europæiske skibsværfter og på vej ud på markedet, er parate til landstrøm,” siger Klaus Bondam og fortsætter:

”Rederierne arbejder rigtig meget med at omstille skibene, eks. i form af energieffektivisering, spildevandsløsninger og omstilling til mere miljøvenlige drivmidler til skibenes motorer. Samtidig arbejder vi som destinationer med at sprede gæsterne og skubbe på i forhold til en mere bæredygtig adfærd under besøget. Og det kommer til at fylde endnu mere de kommende år.”

Netværket CruiseCopenhagen inkluderer havnene i Skagen, Aarhus, Fredericia, Sønderborg, Nyborg, Kalundborg, Hundested, Helsingør, Rønne og København. Derudover tælles anløb i Aalborg med i tallene for 2024.