Birthe Becker, Arp Hansen
Ole Sorang, Radisson
Dorthe Barsøe, DAC
Lise Korsgaard, SMK
Michala Svane, Tivoli
Lise Hein, Metroen
Dorte Vibjerg, Sparta
René Kristensen, Tholstrup Gruppen
Maria Gamrath, Pluto Group
Casper Puggaard, DFDS
Kampen om turisterne er intensiveret og behovet for slagkraftig markedsføring, der tiltrækker gæster til de tomme hoteller, er enormt. Derfor samler Wonderful Copenhagen lokale aktører i en partnergruppe og koordinerer indsatser, så markedsføringen får den størst mulige effekt.
Hovedstadens turismeerhverv er ekstremt hårdt ramt, godt 16 milliarder kroner har erhvervet tabt i omsætning fra marts til august for at være mere præcis. Behovet for at genrejse turismen kalder på en ekstraordinær og fælles indsats. Et centralt element er markedsføringen af København.
Til det formål har Wonderful Copenhagen oprettet partnergruppen, Visit Copenhagen Partners, med deltagelse af en række centrale personer fra forskellige dele af det lokale turismeerhverv, herunder hoteller, museer, attraktioner, restauranter, transportører og events.
Gruppens primære formål er at bidrage til genopretningen af Københavns turisme gennem markedsføring, der skal få potentielle rejsende til at besøge hovedstaden. Deraf navnet: Visit Copenhagen Partners.
Fordi turismen er kollapset både her og i udlandet, bliver kampen om de rejsendes opmærksomhed ekstrem hård. Fremtidens rejsemønstre er usikre, og vi ved ikke, hvilke markeder der åbner hvornår, og hvordan den internationale konkurrence vil udvikle sig.
Gruppen vil være omdrejningspunkt, når der fremover iværksættes større, nye kampagner til markedsføring af København. Det vil ske i samarbejde med VisitDenmark og inden for den overordnede Danmarks brand-ramme.
Derudover vil gruppen vil bl.a. bygge videre på de erfaringer hovedstadens partnere har gjort sig i løbet af sommeren med blandt andet #BrugDinBy-kampagnen, og det indhold Wonderful Copenhagen har stillet til rådighed. Det har fungeret som en samlende ramme, de forskellige aktører har aktiveret med afsæt i deres egne særlige forretninger og målgrupper.
Partnergruppen vil bidrage til et løbende overblik over enkeltstående markedsføringsindsatser og udnytte de muligheder for synergier, de forskellige aktiviteter giver, fx gennem større tværgående og fælles indsatser med det formål at løfte hele byen. Derudover bliver det et fokus at få flere til at markedsføre bedre, mere og sammenhængende, fx gennem fortsat udvikling og udbredelse af både eksisterende og nye værktøjer gennem partnergruppens netværk.
De kommende måneder vil gruppen bl.a. drøfte en styrket markedsføring af hovedstaden inden for Danmarks grænser og udnyttelse af synergier mellem erhvervs- og leisure-turisme samt potentialet i at arbejde strategisk med genbesøg.
Fakta
Hovedstaden er den region i Danmark, hvor turismen normalt skaber størst omsætning. 51,2 mia. kr. omsatte turisterne for i hovedstaden i 2018 (excl. Bornholm). Det er mere end den næst- og tredjestørste region til sammen. Derfor rammer krisen for turisterhvervet også hårdt. Og Region Hovedstaden (excl. Bornholm) står til et tab på omkring 23,3 mia. kr. i tabt turismeomsætning fra marts til og med august.
Wonderful Copenhagens bestyrelse har iværksat en 14-punkts plan til kickstart af hovedstadens turisme. Oprettelse af denne nye, lokale markedsføringsgruppe med tilhørende aktiviteter sker som led heri.
Birthe Becker, Arp Hansen
Ole Sorang, Radisson
Dorthe Barsøe, DAC
Lise Korsgaard, SMK
Michala Svane, Tivoli
Lise Hein, Metroen
Dorte Vibjerg, Sparta
René Kristensen, Tholstrup Gruppen
Maria Gamrath, Pluto Group
Casper Puggaard, DFDS
VCP-gruppen vil løbende tage stilling til deltagelse og på ad hoc basis invitere centrale aktører med i gruppen, herunder fx VisitDenmark, kommercielle aktører og Københavns Kommune.