Giuseppe Bike Italia

International eksponering af hovedstaden under corona: Italienere med på virtuel cykeltur i København

9/30/2020
Foto: Giuseppe Liverino

En verden med lukkede grænser og karantæneregler stiller krav til nye måder at arbejde med international presse, og Wonderful Copenhagen er med afsæt i events selv hoppet i sadlen for at få historien ud.

Sidste år medvirkede Wonderful Copenhagen til over 250 pressebesøg, der var med til at positionere København inden for vores kernefortællinger. I 2020 er virkeligheden en ganske anden, og der er behov for alternative løsninger og nye måder at gøre tingene på.

Et eksempel på dette er et samarbejde med Bike Italia og VisitDenmark, hvor Wonderful Copenhagens Giuseppe Liverino, der arbejder med eksponering af hovedstaden i international presse, viser cykelbyen København frem til seerne på Bike Italias Facebook-kanal i et program på over en time.

Programmet starter som et videointerview, hvor Giuseppe bliver interviewet fra Wonderful Copenhagens kontor i Nørregade af Bike Italia-værten, der sidder i Italien. Herefter følger vi Giuseppe, mens han går ned til sin cykel og begiver sig ud i Københavns trafik med tre monterede kameraer og en mikrofon i øret. Programmet fortsætter rundt på byens cykelstier, mens Giuseppe fortæller og svarer på spørgsmål om Københavns cykelinfrastruktur. 

Baggrunden er, at Italien med COVID-19 har fået et nyt fokus på hverdagscyklisme, men landets cykelinfrastruktur er mangelfuld. Denne indsigt sammenholdt med, at København er verdens bedste cykelby og kommende startby til Tour de France, skaber en perfekt platform til at promovere Københavnsk cykelkultur og bæredygtighed overfor italienerne.

”Når vi brander hovedstaden internationalt, er det med strategisk afsæt i de ting, København er god til. Og her er vores cykelkultur og cykelbyen København en af vores vigtige kernefortællinger, som både promoverer destinationen i turismeøjemed og samtidigt eksponerer hovedstadens bæredygtige løsninger i et bredere perspektiv,” siger Tine Kastrup-Misir, kommunikations- og marketingdirektør i Wonderful Copenhagen og fortsætter.

"Og så længe, verden er lukket ned, må vi gribe til andre løsninger end de sædvanlige som eks. en virtuel fremvisning af cykelbyen København set fra cyklistperspektiv."

På grund af COVID-19 har Wonderful Copenhagen et særligt fokus på nærmarkederne, som hurtigst vil kunne besøge hovedstaden, ligesom der er et intensiveret fokus på de langsigtede historier, der ikke er så afhængige af aktuelle rejsevejledninger. Derfor er historier, der bygger op til events som Tour de France og World Pride og samtidigt ligger indenfor byens styrkepositioner særligt relevante lige nu.  

Dette fokus betyder, at Wonderful Copenhagen på trods af COVID-19 har været i stand til at gennemføre en række pressebesøg med afsæt i de to megaevents. For eksempel er det lykkedes i samarbejde med Happy og VisitDenmark at hente en række udvalgte LGBT-medier til byen i forbindelse med Copenhagen Pride for at folde Københavns tolerance-fortælling ud og varme op til næste års World Pride og Eurogames.

Se hele filmen på Bike Italias Facebook-side her

Biking in Copenhagen

Foto: Copenhagen Mediacenter