Sankt Thomas Plads

Tourism Moves

Foto: Daniel Rasmussen

Projektet Tourism Moves vil bruge turismen som en positiv kraft, der understøtter lokale borgeres ønsker til byudvikling og gør bydele mere attraktive for både lokale og besøgende.

Hvordan kan turisme være løftestang for byudvikling til fordel for både lokale og rejsende?

Det spørgsmål er omdrejningspunktet for Wonderful Copenhagens udviklingsprojekt Tourism Moves. Tourism Moves har til formål at sikre en bæredygtig destinationsudvikling ved at gøre nye byrum attraktive for både lokale og rejsende og derved understøtte en bredere oplevelsesgeografi. 

Tourism Moves står på skuldrende af det omfattende vidensgrundlag produceret i 10XCopenhagen - et analyseprojekt gennemført af Wonderful Copenhagen i 2018 og offentliggjort i starten 2019.

Turismen skal understøtte lokale ønsker

Tourism Moves bevæger sig på et ultralokalt niveau. I tæt dialog med lokale borgere, erhverv og rejsende identificerer projektet byområders udfordringer og potentialer for by- og turismeudvikling, før projektet udvikler ultralokale handleplaner, som eksekveres i samarbejde med lokale aktører. 

Ørestad er valgt som det første byområde, hvor Wonderful Copenhagen i samarbejde med Ørestad Innovation City Copenhagen og en række lokale aktører skal sikre, at turismen understøtter lokale borgeres ønsker til byudvikling og gør dette på en måde, hvor Ørestad bliver mere attraktiv for både lokale og besøgende.

Indsatsen for at åbne Københavns mindre besøgte kvarterer op for rejsende kommer også til udtryk i Wonderful Copenhagens markedsføringskanaler, med Neighbourhood-kampagnen som et eksempel.

73% af de lokale mener, at turismen påvirker den lokale økonomi positivt
77% af de lokale ser gerne turisterne spredt ud til andre dele af byen end Indre By
23% af turisterne besøgte kun Indre By under deres besøg i København
48 % af de besøgende er såkaldte high-mobility rejsende, der har besøgt tre eller flere bydele

Relateret indhold

10XCopenhagen

Videncenter

Copenhagen Neighbourhoods