Woman sitting in the sun

Kunde- og målgruppeforståelse

Foto: Niclas Jessen

Forståelse af de forskellige typer af kunder vil gøre dig i stand til at markedsføre og målrette dine budskaber og optimere dit produkt. Denne såkaldte “segmentering” bliver aldrig perfekt, men det er et vigtigt værktøj for ens relevans på markedet.

Formål

  • At gøre dig i stand til at lave en segmentering i målgrupper - som du kan bruge til at målrette dine aktiviteter.
  • Påbegynde arbejdet med at kortlægge din indsigt i målgruppen.

Proces

Segmentering af kunderne

  • Beskriv de typer kunder, som du henvender dig til. Brug de klassiske segmenteringsparametre. Du behøver ikke at svare på alle parametre, men dem som er relevante. Demografi: Alder, køn, indkomst, job.
  • Geografi: Hvor bor kunderne og hvor skal produktet bruges.
  • Livsstadie: Skoleelev, studerende, arbejdende, pensionist.
  • Livstil: Fritidsinteresser, værdier.

Når du har en række segmenter på plads, så prøv at se, hvor mange af dem du reelt har brug for. Kan du slå nogen sammen? Kig efter, om der er nogen forskelle ved segmenterne, der kræver forskelle i produkt og markedstilgang. Det er bedst ikke at starte med mere end 2–3, ellers mister man hurtigt overblikket.

Empati kortlægning

For hver målgruppe kan du udfylde et empatikort, der vil fungere som inspiration til at være relevant. Udfyld et pr. målgruppe.

I udgangspunktet kan du og dine kolleger dele viden som I allerede ligger inde med og de forestillinger i gør jer om målgrupperne.

  • Hvad tænker og føler de? Hvad er deres drømme og bekymringer. Hvad betyder virkelig noget?
  • Hvad ser de? På skærme. I omgivelserne. Øvrige tilbud i markedet.
  • Hvad hører de? Hvad siger venner. Hvad siger chefen? Hvad siger influencere?
  • Hvad siger de? Hvordan præsenterer de sig for omverdenen.
  • Hvad ønsker de at opnå? Hvilke behov. Hvad er succes i deres øjne?
  • Hvad ønsker de at undgå? Frygt og frustrationer.

Brugerundersøgelser

Når du har en målgruppekortlægning som den overstående, så gælder det at kigge grundigt på den og stille sig selv spørgsmålet:

“Hvad på dette kort er mest afgørende, for at vores forretningside vil lykkes?”

Hvis din ide afhænger af, at målgruppen har behov for klimavenlig rejse, så er det her du skal sætte ind og gå i gang med at undersøge.

Det behøver ikke være så svært:

  • Brug de sociale medier til at finde frem til brugere der matcher din målgruppe.
  • Lav 5–6 interviews over telefon, hvor du spørger ind til dem og prøver at forstå de elementer på dit empatikort du ønsker at validere.
  • Lav en spørgeskemaundersøgelse med et af de mange gratis online værktøjer.

Nu er du godt på vej til at øge din træfsikkerhed i markedet. Man kan aldrig vide for meget om sine kunder.

Tjek Også!

Brugerinddragelse

Kunderejse

Produkttest

Design Sprint

Se alt