Gå til indhold
MOSAIK - small header logo
MOSAIK - content header 02

Værktøj: Få styr på jeres forretningsmodel med Business Model Canvas

Foto: MOSAIK

Er jeres idé eller værditilbud rent faktisk en god forretning? I kan med fordel bruge Business Model Canvas som en skabelon til at få overblik over jeres forretningsmodel, og få omsat en idé til en konkret handlingsplan eller strategi - og i sidste ende et nyt produkt.

Det kan være en stor fordel at arbejde strategisk med selve forretningsmodellen, når I udvikler nye værditilbud, produkter og oplevelser for kulturgæsten. Det kan være et brugbart værktøj til at sikre, at jeres værditilbud er en god forretning. Når I har styr på jeres forretningsmodel, har I skabt et godt fundament til at lægge en strategi eller handlingsplan for jeres projekt.

En anerkendt skabelon til at lave en forretningsmodel er Business Model Canvas. I kan bruge den til at skabe struktur og få en enkel, overskuelig og sammenhængende forretningsmodel på blot én side. I forbindelse med Kickstart Kulturturismen har konsulenthuset Implement udarbejdet denne version af et Business Model Canvas, som alle deltagere i projektet arbejdede aktivt med undervejs.

Modellen kan bruges som et værktøj til at tænke 360º rundt om jeres forretningsmodel – alt fra målgruppe til infrastruktur skal op og vende. Modellen består af en række byggesten, som påvirker hinanden indbyrdes. Derfor vil I måske også opleve, at nye muligheder pludselig viser sig, når I arbejder med at udfylde modellen, og der opstår et samspil mellem forskellige felter.

Øvelse: Udfyld jeres egen Business Model Canvas

 

  • Tid: 30-60 minutter
  • Personer: 1+
  • Materialer: Printet Business Model Canvas, kuglepen og evt. post-its.

 

Værktøjet kan tages i brug i mange forskellige faser af udviklingsfasen, men det kan være en fordel at arbejde med den så tidligt som muligt for at vende tilbage til den senere i projektet.

Sæt jer sammen, hvis I er flere involverede i projektet, så I får alles input og perspektiver med. I kan starte med at udfylde jeres egne og derefter vende jeres svar og udfylde en endelig model sammen.

Start evt. med at skrive jeres pointer på post-its, så de er nemme at ændre senere i processen. Der findes ingen korrekt rækkefølge at udfylde modellen på. Det er en levende model, hvor felterne påvirker hinanden, og derfor ofte skal justeres og rettes til undervejs.

Oplever I udfordringer med at udfylde alle felterne, kan det være en øjenåbner for hvor i projektet, I skal have mere fokus eller undersøge den del af forretningsmodellen nærmere. 

Læs også

MOSAIK - content header 02
Værktøj: Find jeres kerneudfordring
MOSAIK - content header 02
Værktøj: Fra problem til mulighed

Get Social: