MeetDenmark logo
Cykler

Fra grøn vision til konkrete handlinger i eventbranchen

Foto: Shutterstock

Idea Nordic leverer bæredygtige løsninger for events og transport i en branche med stigende efterspørgsel efter grønne alternativer.

Idea Nordic er et eventbureau med stærkt fokus på bæredygtighed. Som en Green Tourism Organisation-certificeret virksomhed har Idea Nordic implementeret flere bæredygtige initiativer, herunder miljøvenlig transport.

Virksomheden oplever nu en stigende efterspørgsel fra kunderne efter flere klimavenlige løsninger, især i forbindelse med planlægning af større internationale konferencer. Denne efterspørgsel åbner for nye muligheder, men skaber også udfordringer for Idea Nordic, som nu skal omsætte dette voksende forretningsområde til et unikt selling point. For at styrke deres bæredygtige praksis har virksomheden deltaget i MeetDenmarks forløb ‘Bæredygtighed i værdikæden’.

Markedets manglende parathed vs. Kundernes høje forventninger
Selvom efterspørgslen på CO2-neutrale konferencer, især fra store internationale virksomheder, er stigende, er markedet for klimavenlige transportløsninger endnu ikke tilstrækkeligt udviklet. Manglen på tilgængelige busser med bæredygtigt brændstof og kundernes varierende vilje til at benytte cykler og offentlige transportmidler gør det udfordrende for Idea Nordic at opfylde kundernes ønsker om bæredygtige transportløsninger.

Det centrale problem er, hvordan man kan fremme en grøn omstilling blandt leverandører, samtidig med, at Idea Nordic sikrer en langsigtet forretningsstrategi, branding og tiltrækning af nye kunder. Der er desuden behov for at dokumentere de bæredygtige initiativer for at kunne fremvise konkrete resultater. 

Fra vision til handling: Realisering af bæredygtige transportløsninger
For at tackle udfordringerne med miljøvenlig transport har Idea Nordic fungeret som bro mellem kunder og leverandører, og tilpasset deres tilbud til mere bæredygtige løsninger. F.eks. har Idea Nordic fremmet brugen af metro og cykler som alternativer til busture og gjort det muligt for kunderne at måle det konkrete CO2-aftryk af deres transportvalg.

Cykler

Foto:Shutterstock

Dataindsamlingen om transportmidlers CO2-aftryk er blevet til et markedsføringsværktøj over for nye kunder. Samtidig har projektet fremmet samarbejdet med leverandører, kunder og medarbejdere. Idea Nordic har benyttet MeetDenmarks dialogværktøj til de konkrete situationer med leverandører, hvilket sikrede en systematisk tilgang til at finde fælles løsninger. Nana Søeberg, Operations Manager hos Idea Nordic udtaler;

At få hjælp til både leverandør- og kundedialog har virkelig været en gamechanger for os i forhold til vores ambitioner om grøn transport. Før handlede samtalerne mest om krav og brændstoffer, men gennem forløbet blev dialogen omdannet til at handle om muligheder og innovation. Det har ikke kun styrket vores partnerskaber markant, men også gjort os langt mere kundeorienterede. Nu kan vi tilbyde skræddersyede, innovative transportløsninger, som matcher kundernes ønsker og samtidig understøtter vores bæredygtighedsmål.”

Øget bevidsthed og viden om bæredygtighed
Idea Nordic har ikke kun styrket sin markedsposition, men også øget bevidstheden om bæredygtighed blandt både kunder og leverandører. Virksomheden har oplevet en positiv udvikling med øget kundetilfredshed og styrket konkurrenceevne takket være de unikke bæredygtige tilbud.

Desuden har Idea Nordic lært, at en stærk dialog med myndigheder, kunder og leverandører er afgørende for at drive en succesfuld grøn omstilling. Fremadrettet vil Idea Nordic fokusere på at integrere den bæredygtige indsats i deres brand og tilbudsproces, så alle medarbejdere opnår den nødvendige viden.

Tre værdifulde råd til andre virksomheder:

  • Samarbejd på tværs af værdikæden: Indgå strategiske partnerskaber og skab en fælles vision for bæredygtighed sammen med både kunder og leverandører. Dette styrker samarbejdet og sikrer en helhedsorienteret tilgang til bæredygtighed.
     
  • Gør bæredygtighed målbar: Udvikl systemer og værktøjer, der gør det muligt for kunderne at se konkrete resultater af deres bæredygtige valg. Gennemsigtighed og målbare resultater skaber tillid og engagement hos kunderne.
     
  • Kommuniker din kernefortælling: Skab en stærk branding omkring jeres bidrag til bæredygtighed. En klar og inspirerende kernefortælling differentierer jer fra konkurrenterne og fremhæver jeres unikke værdier og indsatsområder.

 

Vil du vide mere?