MeetDenmark logo
Aarhus sejlsportcenter - MDK

Fra møder til medaljer: MeetDenmark-projekt skal sætte fortællingen om erhvervsturismens værdi for sejlsporten på formel

Foto: Aarhus Internationale Sejlsportscenter

Som fond sender Aarhus Internationale Sejsportscenter overskuddet fra møder og konferencer direkte til dansk elitesejlsport. Men hvordan sikrer man en fælles forståelse af værdiskabelsen? Med MeetDenmark-projekt vil centret skabe en samlet indsats, der styrker forretningen – og sejlsporten

Forenden af Kystpromenaden, helt på spidsen af Aarhus Ø, finder man Aarhus Internationale Sejlsportscenter – ét af blot en håndfuld certificerede sejlsportscentre på verdensplan.

Den 3.000 kvadratmeter store bygning blev indviet i foråret 2018 af daværende kronprins Frederik, opført til at huse nogle af Danmarks absolut bedste sejlere og spire dansk elitesejlsport. Samtidig benyttes centret til møder, konferencer og events med op til 750 deltagere.

Som fond kanaliseres hver overskudskrone fra erhvervsturismeaktiviteterne direkte ud i sejlsporten. Det ønsker Aarhus Internationale Sejlsportscenter at sætte spot på – og ikke mindst anvende til at styrke sit brand og øge forretningsværdien – gennem MeetDenmarks projekt om social bæredygtighed.

”Social bæredygtighed er jo grundlæggende en del af Aarhus Internationale Sejlsportscenters DNA, men vi siger det ikke højt. Vi har brug for hjælp til at synliggøre det, kommunikere det og sætte det på en form for formel, så vi kan få skabt et godt fundament for at få flere penge ind i flowet og videre til det gode formål”, fortæller salgs- og eventmanager Line Frese Andersen.

Social bæredygtighed som konkurrenceparameter

Virksomheders sociale ansvar bliver stadig vigtigere – ikke kun internt, men også i relation til kunder og samarbejdspartnere. En ny undersøgelse fra MeetDenmark og Optimeet viser, at 76 % af danske mødekøbere stiller krav til bæredygtighed, når de afholder arrangementer eksternt – heraf næsten 60 % til forhold inden for det sociale.

Derfor har MeetDenmark søsat et projekt, der skal hjælpe otte udvalgte erhvervsturismevirksomheder med at omsætte det sociale ansvar til forretning. Én af dem er Aarhus Internationale Sejlsportscenter, der gennem forløbet vil modtage skræddersyet sparring til at udvikle og implementere konkrete initiativer. 

Projektet arbejder med tre centrale temaer inden for social bæredygtighed, som virksomhederne frit kan vælge iblandt ved opstart:

  • ’Trivsel, fastholdelse og inklusion’
  • ’Lokal forankring og netværk’
  • ’Social bæredygtighed som afsæt for produktudvikling’.

Aarhus Internationale Sejlsportscenter har udset sig tema 2 som afsæt til at synliggøre og arbejde videre med den gensidige værdi, som erhvervsturismen skaber på tværs af fonden, mødekunderne og sejlsporten. Salgs- og eventmanageren ser frem til gennem projektet at dykke yderligere ned i, hvilke tiltag der kan bygges på og styrke centrets indsats inden for social bæredygtighed.

Aarhus Internationale Sejlsportscenter - MDK

Foto:Aarhus Internationale Sejlsportscenter

Mødekunder sponsorer OL-medaljer
Og potentialerne er ifølge Line Frese Andersen store, men sejlsportscentret mangler i dag både et fælles sprog og en samlet retning, når der skal kommunikeres om stedets almennyttige formål og de mange afledte effekter, erhvervsturismen bringer med sig, forklarer hun.

”I dag er det bare mine ord og sætninger. Vi mangler en samlet fortælling og et fast setup, når vi kommunikerer – både over for mødekunderne, men også over for sejlerne, der bruger stedet til dagligt,” forklarer hun og uddyber:

”Vi vil gerne blive skarpere på at bruge vores nonprofit-status i salgspitchen over for potentielle mødekunder. Mange er rigtig positive over for formålet, men det er ikke noget, vi målrettet har brandet os synderligt meget på. Samtidig er det en stor drøm at kunne afrapportere på slutfakturaen, så kunderne kan se, at mens 40 % af deres betaling gik til omkostningerne i forbindelse med afholdelse af arrangementet, gik 60 % altså direkte til at støtte sejlsporten i Danmark. Det ville være et fantastisk tiltag at kunne arbejde videre med gennem projektet.”

Derudover ønsker centret at gøre værdien af erhvervsturismen tydeligere for sejlerne.

”For sejlerne er det – kækt sagt – bare en flok jakkesæt, der vader ind i deres dagligdag. Vi ønsker at vise dem, at møderne og konferencerne faktisk er med til at sponsorere deres udstyr, deres OL-medalje, det næste store sejlsportsevent på dansk jord osv. Den historie skal ud at leve bredt blandt husets brugere – både sejlerne og mødekunderne,” siger salgs- og eventmanageren.

Et projekt med bredt perspektiv
Social bæredygtighed er ifølge analysen fra MeetDenmark og Optimeet i stigende grad et konkurrenceparameter i erhvervs- og mødeturismen. Derfor er Line Frese Andersen også meget positiv over for projektet og utrolig glad for at være blevet udvalgt til netop dette forløb:

”Jeg er meget formålsdrevet, og jeg brænder virkelig for, at det sociale formål kommer ind under huden på os alle sammen. Det giver så god mening at sætte spot på i erhvervet og erhvervsturismen, hvor der er kræfter og midler til at flytte på noget og skabe ringe i vandet,” siger hun og tilføjer:

”Vi glæder os helt vildt til at komme i gang.”

Projektet gennemføres med de fire projektpartnere Destination Fyn, Wonderful Copenhagen, VisitAarhus og Destination Nord og løber fra september 2025 til og med februar 2026.  Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

logo

Foto:Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Faktaboks:

Om projektet
Gennem projektet får otte udvalgte erhvervsturismevirksomheder:

  • Solid forståelse for social bæredygtighed og konkret viden om, hvordan det kan anvendes til at styrke jeres organisation og forretning
  • Introduktion til ESG-afrapportering (med fokus på S’et) og hvordan de forskellige målepunkter kan bruges i virksomheden og over for relevante kunder
  • Mindst ét nyt, konkret initiativ implementeret i jeres virksomhed – i driften, organisationen, produkter, partnerskaber etc.
  • Målrettede kommunikationsværktøjer, der gør det nemt at formidle indsatsen tydeligt, retvisende og tilpasset
  • En handlingsplan, der sætter retning for jeres videre arbejde med social bæredygtighed
  • Adgang til et stærkt netværk og individuel, faglig sparring