MeetDenmark logo
Destination Sønderjylland

MeetDenmark har vokseværk: Destination Sønderjylland bliver nyt medlem

Foto: James Cripps

Fra årsskiftet træder Destination Sønderjylland ind i MeetDenmark med målet om at styrke den lokale indsats for at tiltrække mere international erhvervs- og mødeturisme. Med udvidelsen styrker MeetDenmark sin nationale dækning og muligheden for at udvikle branchen på tværs af Danmark.

Når 2025 bliver til 2026, vokser MeetDenmarks medlemskreds fra 11 til 12 destinationer. Det sker med optagelsen af Destination Sønderjylland, der vil igangsætte en strategisk satsning på erhvervs- og mødeturisme som forretningsområde.

”Det er meget positivt, at Destination Sønderjylland ønsker at blive en del af MeetDenmark. Destinationen rummer et stort potentiale, og vi ser frem til at understøtte deres arbejde med at opdyrke den internationale erhvervs- og mødeturisme med den viden, erfaring og kapacitet, der ligger i udviklingsselskabet og i medlemskredsen,” siger Pia Lange Christensen, forperson for MeetDenmark.

Destination Sønderjylland glæder sig over muligheden for at indgå i det nationale udviklingsselskab.

”MeetDenmark er et vigtigt nationalt fællesskab og samarbejde ift. viden, analyse og udvikling af vores destination ift. mødeturismen. Vi ser frem til at blive en del at det fællesskab og arbejde sammen med de andre medlemmer,” siger Kirsten Oldenborg Lundvang, direktør i Destination Sønderjylland.

Vækstpotentiale og styrket helårsturisme

MeetDenmark har de seneste to år haft vokseværk fra 4 til 11 og nu snart 12 medlemsdestinationer fordelt over hele Danmark. Udviklingen betyder, at det nationale udviklingsselskab i dag dækker alle dele af erhvervs- og mødeturismen i Danmark.

“Det er en glædelig udvikling, at så mange destinationer fordelt over hele Danmark kan se potentialet i at udvikle erhvervs- og mødeturismen. Området udgør i dag en fjerdedel af Danmarks samlede turismeomsætning, og erhvervs- og mødeturisterne har det højeste døgnforbrug blandt alle turister samtidig med, at de kommer på ugedage og udenfor højsæsonen, hvor behovet er størst,” siger Pia Lange Christensen.

Ambitionen i Destination Sønderjylland er, at andelen af erhvervsturister skal stige fra de nuværende ca. 4 % af overnatningerne og 10 % af turismeomsætning i Sønderjylland.

”Der er et stort potentiale for vækst inden for erhvervs- og mødeturismen i Destination Sønderjylland, som venter på at blive indfriet. Vi har en række lokale og internationale virksomheder og vidensmiljøer med innovative løsninger, som kan skabe et stærkt fagligt grundlag for møder og konferencer. Samtidig har vi et turisterhverv med gode mødeprodukter og faciliteter, der er klar til at tage imod erhvervsturisterne,” siger Kirsten Oldenborg Lundvang og understreger, at der er stor opbakning fra både turisterhvervet og de lokale uddannelsesinstitutioner til satsningen.

”De kan se værdien i, at erhvervs- og mødeturismen tiltrækker investeringer samt skaber mulighed for bl.a. videndeling og innovation,” siger hun.

Samtidig fremhæver Kirsten Oldenborg Lundvang, at erhvervsturismen kan bidrage til at styrke turismeomsætningen uden for højsæsonen:

”Ved at kombinere ferie- og erhvervsturisme er der mulighed for at skabe en stabil omsætning for turisterhvervet hele året. Erhvervsturisterne har også et højere døgnforbrug end ferieturisterne, som bl.a. gør forretningsområdet attraktivt for turisterhvervet. Ud over at gavne turismen kan erhvervsturisme også bruges som løftestang til at understøtte de industrielle styrkepositioner i Sønderjylland ift. udvikling, bosætning og arbejdspladser i området.”