MeetDenmark logo
MDK workshop

Et halvår med høj aktivitet og stærke samarbejder i MeetDenmark

Foto: MeetDenmark

Med workshops, analyser, partnerskaber og nye indsatser siger MeetDenmark tak for første halvår i 2025 og ser frem til igen at tage fat på arbejdet med at styrke dansk erhvervs- og mødeturisme efter sommerferien.

Med sommerferien lige om hjørnet gør MeetDenmark status over et første halvår, der har budt på en række nye initiativer, markante skridt i eksisterende indsatser og ikke mindst tætte samarbejder på tværs af aktører og medlemsdestinationer. Læs om foreningens vigtigste aktiviteter og milepæle fra årets første seks måneder og tag et kig ind i andet halvår, der byder på spændende nye indsatser.

Tre områder med særligt fokus i første halvår af 2025:
 

Ny mødeturismeindsats udenfor de store byer

  • MeetDenmark har sat fart på foreningens nye indsats på mødeområdet – bl.a. med igangsættelsen af en omfattende markeds- og potentialeanalyse på alle 11 medlemsdestinationer. Analyserne bliver en vigtig del af grundlaget for at styrke den internationale mødeturisme på tværs af landet.
  • Første modul i et kompetenceudviklingsforløb for medarbejdere på medlemsdestinationerne er blevet afholdt. Forløbet skal klæde deltagerne bedre på til at arbejde strategisk med mødeturisme.
  • Med tilføjelsen af Marco har vi hentet mange års erfaring fra hotel- og venueverdenen til sekretariatet og til mødeturismeindsatsen.

Fremdrift i bæredygtighedsarbejdet

  • Sammen med VisitDenmark, Dansk Storbyturisme og Dansk Kyst- og Naturturisme har MeetDenmark afholdt en bæredygtighedskonference, der samlede ca. 200 aktører fra branchen.
  • I samarbejde med Plantebaseret Videnscenter har MeetDenmark udviklet en guide til plantebaserede madoplevelser i forbindelse med møder, messer og kongresser. Guiden giver køkken- og serveringspersonale værktøjer til at lave og præsentere plantebaseret mad på en måde, hvor gæsterne selv vælger det til.
  • Der er åbnet for ansøgninger til virksomhedsforløb med fokus på social bæredygtighed - læs mere her.

Nye partnerskaber mellem destinationer og klynger

  • Et nyt samarbejde er blevet etableret mellem de fire største kongresdestinationer – VisitAarhus, Destination Nord, Destination Fyn og Wonderful Copenhagen – og klyngerne CLEAN, Odense Robotics, Danish Life Science Cluster og Green Hub Denmark. Partnerskaberne har igangsat arbejdet med at identificere og byde på de internationale kongresser, som bedst kan anvendes til at opnå klyngernes målsætninger.


Hvad ser vi frem til efter sommerferien?

Efter sommerferien fortsætter arbejdet, og der er særligt tre områder, MeetDenmark-sekretariatet ser frem til at tage fat på:

  • Strategiske handlingsplaner på vej
    Med baggrund i resultaterne fra markeds- og potentialeanalysen igangsætter medlemsdestinationerne – i samarbejde med lokale aktører – udarbejdelsen af strategiske handlingsplaner for udvikling af deres mødeturisme.
     
  • Nyt bæredygtighedsunivers lanceres
    MeetDenmark lancerer et nyt univers med overblik over viden og værktøjer om bæredygtig udvikling og grøn omstilling i erhvervs- og mødeturisme. Formålet er at gøre det nemmere for branchens aktører at finde inspiration og anvendelige redskaber.
     
  • Nye nudging-værktøjer til grønne valg
    Flere praktiske værktøjer bliver lanceret for at fremme valget af grønne menuer ved møder og events – 

MeetDenmark sender en stor tak til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, By-, Land- og Kirkeministeriet, Plantefonden og vores mange andre samarbejdspartnere, der bidrager til indsatsen for at udvikle og styrke dansk erhvervs- og mødeturisme.