MeetDenmark logo
Webinar ESG

Gør social bæredygtighed til en styrkeposition – deltag i nyt gratis forløb

Foto: Shutterstock

Vil I styrke jeres forretning og sociale ansvar? Her er muligheden for at få skræddersyet rådgivning og sparring til at udvikle og implementere initiativer inden for social bæredygtighed. 

Virksomheders sociale ansvar bliver stadig vigtigere – ikke kun internt, men også i relation til kunder og samarbejdspartnere. En ny undersøgelse fra MeetDenmark og Optimeet viser, at 76 % af danske mødekøbere stiller krav til bæredygtighed, når de afholder arrangementer eksternt – heraf næsten 60 % til forhold inden for det sociale. Social bæredygtighed bliver altså i stigende grad et konkurrenceparameter – og jeres virksomhed kan nu tage førertrøjen på.

Til et nyt projekt søger MeetDenmark og de fire projektpartnere – Destination Fyn, Wonderful Copenhagen, VisitAarhus og Destination Nord – otte virksomheder, der arbejder med møde- og erhvervsturisme og ønsker at gå forrest og omsætte socialt ansvar til forretningsværdi.

Forløbet gennemføres fra september 2025 til og med februar 2026 og er gratis at deltage i. 
 

Hvad får jeres virksomhed ud af at deltage?

Udbyttet for jeres virksomhed:

  • Solid forståelse for social bæredygtighed og konkret viden om, hvordan det kan anvendes til at styrke jeres organisation og forretning
  • Introduktion til ESG-afrapportering (med fokus på S’et) og hvordan de forskellige målepunkter kan bruges i virksomheden og over for relevante kunder
  • Mindst ét nyt, konkret initiativ implementeret i jeres virksomhed – i driften, organisationen, produkter, partnerskaber etc.
  • Målrettede kommunikationsværktøjer, der gør det nemt at formidle indsatsen tydeligt, retvisende og tilpasset
  • En handlingsplan, der sætter retning for jeres videre arbejde med social bæredygtighed
  • Adgang til et stærkt netværk og individuel, faglig sparring
     

Hvordan foregår et forløb?

Som deltagende virksomhed kan I se frem til:

Opstartsworkshop: Forløbet indledes med en afdækning af jeres virksomheds nuværende arbejde med social bæredygtighed og potentialerne for nye initiativer sammen med en kompetent rådgiver. Der vælges minimum ét konkret tiltag, som I ønsker at arbejde med i forløbet.

Løbende rådgivning: Gennem hele forløbet modtager I rådgivning og sparring – fra planlægning og udvikling til test og implementering af jeres tiltag. Der afholdes statusmøder ca. hver tredje uge med individuel rådgivning og feedback fra rådgiver.

Afslutningsworkshop: Forløbet afrundes med evaluering og vidensdeling. Der udvikles ligeledes en konkret handlingsplan for jeres videre arbejde med social bæredygtighed.

Erfaringerne fra forløbet bliver omsat til cases og værktøjer til at inspirere andre i branchen til at igangsætte eller tage nye skridt i arbejdet med social bæredygtighed. 

Forløbene faciliteres og ledes af erfarne og kompetente rådgivere fra Transition
 

Hvem kan deltage – og hvad kræver det?

Projektet er målrettet virksomheder, der arbejder med møde- og erhvervsturisme eller ønsker at udvide deres aktiviteter på området. Jeres virksomhed skal være placeret i en af de fire projektpartneres destinationer dvs. Destination Fyn, Destination Nord, VisitAarhus eller Wonderful Copenhagen (se en uddybning af den geografiske afgræsning nederst på siden). 

Hver virksomhed skal udpege mindst to medarbejdere til at deltage i forløbet. Tidsforbruget pr. virksomhed forventes samlet at være omkring 12 timer i måneden - fordelt på workshops, implementering af nye initiativer og løbende sparring med rådgiver. Der er ikke krav om tidsregistrering i projektet.

Man behøver ikke tidligere at have arbejdet med social bæredygtighed, men skal være motiveret for at gennemføre en indsats og villig til at dele ud af erfaringerne fra forløbet.

Det er et krav for deltagelse, at jeres virksomhed ikke har modtaget mere end 300.000 EUR i de minimis-støtte over de seneste tre regnskabsår.
 

Vælg det tema, der passer til jeres virksomhed 

Projektet arbejder med tre centrale temaer inden for social bæredygtighed. Ved projektets opstart vælger I det tema, der giver bedst mening for jeres virksomhed:

  • Tema 1: Trivsel, fastholdelse og rekruttering
    Styrk arbejdsmiljøet og skab en inkluderende og mangfoldig arbejdsplads, der tiltrækker og fastholder dygtige medarbejdere.
  • Tema 2: Lokal forankring og netværk
    Skab værdi gennem stærke samarbejder med aktører i nærområdet og øg jeres forankring, synlighed og netværk, til gavn for virksomheden, kunder og lokale interessenter
  • Tema 3: Social bæredygtighed som afsæt for produktudvikling 
    Styrk jeres produkter gennem social bæredygtighed – og positioner jer som en ansvarlig og innovativ aktør i markedet.

Læs mere om hvert tema her

Når I udfylder ansøgningsskemaet, skal I vælge det tema, I på nuværende tidspunkt synes kunne være mest interessant at arbejde med.
 

Klar til at gøre en forskel - ansøg nu!

Ansøg senest den 20. august 2025 i ansøgningsskemaet her. I modtager svar senest i uge 36.

Ved udvælgelse af virksomheder til forløbene lægger vi vægt på:

  • At jeres virksomhed opfylder de formelle krav (geografisk placering, de minimis-støtte m.m.)
  • Jeres motivation for at deltage i et forløb (dette skal beskrives i ansøgningsskemaet)

Skulle der være flere ansøgere end de 8 pladser, forbeholder MeetDenmark sig retten til at sammensætte gruppen af deltagende virksomheder, så den bliver så mangfoldig som mulig - dvs. forskellighed i virksomhedstype (hotel, møde- og konferencested), virksomhedsstørrelse, geografisk placering osv. Dette skal sikre, at et bredt udsnit af erhvervsturismen er repræsenteret i projektet. 
 

MDK geografisk afgræsning

Foto:MeetDenmark

Jesper Grenaa JGR
Har du spørgsmål eller vil du høre mere om mulighederne?

Senior Manager – MeetDenmark

jgr@woco.dk

Forløbet er en del af MeetDenmarks projekt ’Værdifulde møder - Katalysator for erhvervsudvikling og social balance’, som støttes af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse logo

Foto:Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse