MICE

Nedgang i kongresgæster kræver stor fælles indsats for at fastholde milliardforretning i hovedstaden fremover

27.5.2021
Foto: Wonderful Copenhagen

Erhvervsturismen i hovedstaden, der skaber 13.500 job, er hårdt ramt. Og nu er de store int. kongresser også ramt af udsigt til færre gæster fremover. Det presser milliardomsætningen, så der skal tiltrækkes endnu flere kongresser for at opretholde forretningen for branchens virksomheder.

København har igennem mange år tilkæmpet sig en plads som en af verdens mest populære kongresbyer, og det har affødt en milliardforretning for hovedstaden, hvor flere hundrede virksomheder lever som direkte leverandører eller underleverandører, når de store internationale kongresser afholdes i København. I hovedstaden er omkring 125 virksomheder således samlet i netværket Meetingplace Wonderful Copenhagen, hvor de i fællesskab investerer i det store arbejde med at tiltrække kongresserne, og som nu skal kæmpe endnu hårdere for at fastholde forretningen.

De internationale kongresgæster tælles typisk i tusindtal, når de europæiske og globale organisationer og virksomheder holder kongres i den danske hovedstad. Og med et gennemsnitligt døgnforbrug på over 4.000 kr. er kongresgæsterne det turismesegment, der kaster langt den største omsætning af sig. Men efter en lang periode med lukkede grænser, forsamlingsforbud og udbredelsen af digitale møder tegner der sig en tydelig tendens til, at de enkelte kongresser får færre deltagere. Derfor skal branchen fremover vinde endnu flere kongresser for at opretholde den samme forretning for de danske virksomheder. Og det presser branchen, der i forvejen er hårdt ramt på indtjeningen.

”De store internationale videnkongresser er en kæmpe gevinst for hovedstaden, hvor både turismebranchen og alle de mange underleverandører skaber omsætning, samtidig med, at kongresserne er vigtige platforme for dansk erhvervsliv og forskning inden for eks. medicinal, life science og green tech. Det er derfor vigtigt, bredt set, at vi fortsat tiltrækker kongresserne,” siger Charlotte Mark, der er bestyrelsesformand for netværket Meetingplace Wonderful Copenhagen, og fortsætter:

”Men det er et kæmpe og langsigtet arbejde at vinde kongresserne hertil i den benhårde konkurrence, og der skal skrues op for den indsats, hvis vi skal fastholde niveauet fremover. Derfor bør man tænke de internationale kongresser, og det store arbejde med at vinde dem hertil, med i sommerpakkens pulje til udsatte sektorer.”

Netværket tæller 125 medlemmer blandt virksomheder fra den brede værdikæde, som skaber forretning ved de internationale kongresser, og netværkets aktiviteter for at tiltrække internationale kongresser er forankret i Wonderful Copenhagen.

Færre gæster – derfor flere kongresser

At kongresserne nu forventer færre gæster fremover, er noget, man tydeligt kan se hos firmaet CAP Partner, som bl.a. lever af at organisere kongresser for udenlandske organisationer, efter hovedstaden har vundet værtskabet i et tæt samarbejde mellem Wonderful Copenhagen og branchens virksomheder.

”Når jeg kigger på alle de kongresser, vi har i ordrebogen de kommende år i København, så forventede de tilsammen 40.000 delegerede, da de blev vundet før krisen. Nu er deltagerantallet nedjusteret til 29.000. Der skal med andre ord bydes på flere kongresser, hvis vi skal opretholde forretningen, ikke bare for os, men for rigtig mange virksomheder,” siger Teresa Krausmann, direktør for CAP Partner, og fortsætter:

”Værdikæden af virksomheder, der helt eller delvist lever af de udenlandske kongressers besøg i København, er lang. Eksempelvis er en kongres i efteråret nu blevet halveret fra 1.400 til 700 deltagere, som skulle have været her fire døgn, og det betyder samlet over 11 mio. kr. nedgang i omsætning for os som kongresarrangør, for kongresvenue, hoteller, AV-leverandører og alle andre, som har berøring med kongresdeltagerens besøg i København. Penge, som skulle være med til at betale lønninger til medarbejdere i hele værdikæden.”

Et langt sejt træk

Kongresbranchen er en del af erhvervsturismen, der alene i København skaber 13.500 job, og som samlet set har tabt mindst 14 mia. kr. i omsætning i Danmark i 2020, og udsigter for 2021 tegner også dårligt.
Det er attraktivt for storbyer verden over at tiltrække kongresser, så der er ekstrem hård kamp om at vinde værtskabet af kongresserne – både på grund af omsætningen og beskæftigelsen, men også på grund af de muligheder, som lokale virksomheder og forskningsmiljøer får, når den europæiske eller globale elite inden for et specifikt vidensområde samles. Og samtidig er kongresser et vigtigt element for byer som eks. København i forhold til at skabe en bæredygtig omstilling af turismen.

”Vi står overfor et langt sejt træk mod den ’nye normale’ turisme, hvor bæredygtighed, bl.a. med udgangspunkt i kongresser, bliver en grundpille i det vækstspor,” siger Ole Sorang, Marketingdirektør Nord-og Vesteuropa, Radisson Hotel Group.

Arbejdet med at tiltrække kongresserne er langsigtet og forgår adskillige år forud for afholdelsen, og arbejdet med at byde på værtskabet indbefatter både promovering, international relationsopbygning, lobbyindsats og ikke mindst udarbejdelsen af omfattende budmaterialer.

Alene i 2019, før krisen ramte branchen, vandt Meetingplace-netværket sammen med Wonderful Copenhagens kongresindsats 48 nye kongresser, som repræsenterede en omsætning på 1,15 mia. kr. og 1.565 fuldtidsjob.