værtskabsaktivering

København byder eventgæster velkommen med nyt værktøj

11.3.2021
Foto: Wonderful Copenhagen

Med et nyt grafisk værktøj skaber Wonderful Copenhagen rammerne for, at hoteller, spisesteder, butikker, attraktioner og andre kan tappe ind i eventgæsternes forbrug, skabe en større fest omkring events og være med til at udbrede Københavns fortællinger.

Selvom byen er stille lige nu, så vil det igen koge i Royal Arena, på tribunerne i Parken og langs løberuten, når de store events rammer København. I fremtiden skal events dog endnu længere ud i byen, så det visuelle aftryk af den aktuelle events også fylder, når man kommer lidt væk fra stadion og de glade fans. Det skal et nyt værktøj hjælpe med, så butikker, attraktioner, hoteller, spisesteder, og hvem der ellers har lyst, kan tage del i eventen og bidrage til en endnu større folkefest, når det igen bliver muligt.

Fortællingen hedder Have Some Copenhagen og tager udgangspunkt i, at København er en generøs by med åbne byrum og god mad. Ved hvert event ændrer temaet sig, så det ved f.eks. sommerens EM-slutrunde hedder Have a Ball in Copenhagen. Tilgangen er lidt aktivistisk med grafisk materiale, der kan tilpasses alle eksisterende flader og platforme, uanset om det er door hangeren, strøgbanneret, butiksvinduet, nyhedsbrevet, hjemmesiden, ølbrikken, toiletbrættet eller tjenerens forklæde.

På den måde byder Have Some Copenhagen gæsten velkommen. Lige fra de modtager et nyhedsbrev, til de ser et skilt ved baggebåndet i lufthavnen, og til de er ude at opleve byen. For aktørerne er det en mulighed for at tale direkte til eventgæsterne og tappe ind i deres forbrug, og for byen er der stor værdi i at få alle til at dele den samme fortællingen.

”Vi ser et stort potentiale for, at hovedstaden kan få endnu mere ud af events, og med det her værktøj inviterer vi hele byen til at tappe ind i eventen, og vi skaber en fælles ramme om kommunikationen, så alle taler ind i den samme tragt. For sammen taler vi højere, og det er der virkeligt brug for lige nu,” siger Tine Kastrup-Misir, kommunikations- og markedsføringsdirektør hos Wonderful Copenhagen. 

Til sommer kommer modellen bl.a. ud at leve i forbindelse med den store event Copenhagen 2021, der kombinerer WorldPride og Eurogames.

”Vi elsker den måde HAVE-kampagnen kraftigt understreger, at København virkelig er en mangfoldig og inkluderende by, som har noget at byde på for alle. Hos Copenhagen 2021 vil vi vise vores besøgende, at du virkelig kan HAVE dreams i byen, du kan HAVE Prideloveequalityinclusion og mest af alt fun i København. Vi vil bringe kampagnen til live på hundredvis af lokationer på tværs af byen,” siger Steve Taylor, Director of Communications, hos Copenhagen 2021.

Hent materiale

Have some copenhagen

Eksempler fra Copenhagen Beer Week

Foto: Wonderful Copenhagen

Have Some Copenhagen blev allerede testkørt på sidste års Copenhagen Beer Week, hvor Nørrebro Bryghus var blandt de udvalgte steder.

”Jeg ser en stor styrke i, at vi med dette kommunikationsværktøj på en simpel måde skaber en præcis fortælling om de store events, som er til at forstå for alle. Budskaberne er med til at samle byen på tværs af brancher, turisme og bosiddende og medvirker derved til at skabe en fælles fortælling på tvært af byens forskelligheder,” siger Martin Thomsen, adm. direktør Nørrebro Bryghus.   

Værktøjet er en generøs invitation, der inviterer gæster og lokale til at bruge byen og temaet skifter fra event til event, men tager altid udgangspunkt i København og byens styrker.

Ved sommerens EURO2020 lyder invitationen ”Have a Ball in Copenhagen” mens det ved Copenhagen 2021 er ”Have Pride in Copenhagen.” Herudover kan det varieres, som ved Copenhagen Beer Week, hvor der stod ”Have a Hangover in Copenhagen” på door hangeren og ”Have a Bite in Copenhagen” i morgenmadsrestauranten. Pointen er skabe synergi mellem Københavns og eventens brand og lade byens aktører koble sig på denne fælles fortælling.

Arbejdet med at aktivere events i hovedstaden sker i regi af Copenhagen Eventures, der er den officielle megaevent-organisation for København i et samarbejde mellem Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen.

Materialet til Have Some Copenhagen ligger frit tilgængeligt i en digital hub på Wonderful Copenhagens hjemmeside og bliver løbende udviklet til de forskellige events. Modellen er lavet i samarbejde med bureauet Bates VMLY&R og blev sidste år testet på Copenhagen Beer Week, som der her er eksempler fra.

I år skal modellen bruges i forbindelse med: EURO2020, CPH2021, VM Kano Kajak, Copenhagen Cooking, Copenhagen Half, Copenhagen Ironman og Copenhagen Beer Week.

Have a Brew in Copenhagen

Foto:Wonderful Copenhagen