Benhård konkurrence om de internationale gæster
Siden coronakrisens start har hovedstaden oplevet et kæmpe fald i netop internationale turister. Ved udgangen af 2021 kunne hovedstaden således konstatere en nedgang i udenlandske overnatninger sidste år på hele 65%.
Samtidig opruster flere af hovedstadens internationale konkurrenter på netop kulturområdet i kampen om at få de attraktive kulturturister tilbage. Der er derfor behov for en stærkere og fælles indsats.
”Ligesom omsætningen fra turisterne er vigtige for kulturinstitutionerne og kvaliteten i deres kulturudbud, er kulturen også kernen i storbyturismen og dermed i konkurrencen om de internationale turister, som hovedstaden har tabt rigtig mange af under pandemien. Med den nye, fælles vision sætter vi rammen om den langsigtede udvikling af hovedstaden som kulturdestination frem mod 2030 og følger op med en mere konkret handlingsplan. Og den brede opbakning styrker vores arbejde både med at udvikle destinationen og med at tiltrække endnu flere kulturturister, som vil lære fra og bidrage til en endnu stærkere kulturmetropol i fremtiden,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.
Det helt særlige ved København
København har ikke ét globalt, kulturelt verdensklassefyrtårn som eks. Eiffeltårnet, Tate Modern eller Guggenheim, der alene trækker turisterne til byen. Her er det derimod en helt særlig blanding af kulturoplevelser af høj kvalitet i samspil med byens livsstil og atmosfære, man møder i og mellem besøgene på kulturinstitutionerne, der udgør den samlede kulturoplevelse i København. Byens DNA udgør dermed en vigtig del af hele kulturoplevelsen.
For at styrke København som kulturmetropol skal byen adskille sig tydeligere fra konkurrenterne. Den nye kulturvision for hovedstaden samler relevante aktører og organisationer om en ramme og en retning for udviklingen af kulturoplevelser og for ambitionen med kulturturismen. Visionen fungerer som en grundlæggende hensigt, som kulturinstitutioner, turismeaktører, kommuner, organisationer i hovedstaden er fælles om.
”`Kultur´ er umuligt at sætte på formel, og det skal vi heller ikke. Men vi skal vide, at det er en bys særlige stemning, kulturelle tilbud og arkitektoniske opbygning, der får folk til at rejse til en bestemt by for at få lige netop dén stemning eller dén oplevelse. Kulturinstitutionerne i København bærer en stor del af ansvaret for at gøre byen så fantastisk, at endnu flere turister vender tilbage. Med en ny kulturvision får vi et skarpt fælles sprog til at skabe succeser sammen,” siger Rane Willerslev, direktør på Nationalmuseet.