Cirkelbroen - the Circle Bridge - in Copenhagen

Har du en forretningsidé, der bidrager til en bæredygtig og digital turisme?

24.5.2022
Foto: VisitCopenhagen

Så lad eksperter inden for turismen hjælpe dig med indsigt i markedet. Gennem et forløb på fire måneder får du styrket dine kompetencer til at udvikle din forretningsidé gennem test, validering og feedback på markedspotentiale.

Skal din forretningsidé kvalitetssikres og skubbes godt af sted, mangler du input til at indfri vækstpotentialet, skal din idé løftes til næste niveau på vækstrejsen, eller er din idé etableret på et andet marked og skal løftes ind på turismemarke-det, så søg ind på accelerationsforløbet for digitale og bæredygtige idéer til turismen. Lad eksperter hjælpe dig med at få din idé godt ind på markedet og bidrage til en innovativ, digital og bæredygtig turisme.

Gennem forløbet får du viden om turismemarkedet og værktøjer til at skalere din startup. Forløbet bliver tilrettelagt med udgangspunkt i dine behov.  Du får sparring fra mentorer, forretningsudviklere og eksperter inden for forskellige områder. Du har mulighed for at søge ekstra finansiering til ekspertbistand. Og du får mulighed for at indgå partnerskaber med forskere, der kan give forskningsbase-ret viden om dit forretningsområde.

Du får kompetencer til udarbejdelse af en MVP (en Minimum Viable Product, der hjælper dig hurtig og sikkert på markedet) og en aktivitetsplan. Er din forret-ningsidé allerede på markedet kan din MVP have fokus på nye markeder. Og du får adgang til turismefaglig viden, netværk, analyser, webinarer og workshops om fx pitchtræning, prissætning, experience design, no code og meget mere. Derudover kan du løbende deltage ved events bl.a. Tech BBQ og Digital Tech Summit.

Hvordan ser forløbet ud?

Ansøg
Alle forretningsidéer til turismemarkedet kan søge ind og blive udvalgt til accelerationsforløbet. Hvad enten din idé skal kvalitetssikres og skubbes godt af sted, eller din idé er etableret på et andet marked og nu skal løftes ind på turismemarkedet, så kan du søge ind. Du kan søge ind uden at have et CVR-nummer.

Ansøgningsfristen er 7. august 2022, kl. 23.59.

Udvælgelse den 30. og 31. august
For at blive tilbudt en plads på accelerationsforløbet skal din virksomhed gen-nem to step i udvælgelsen:

Step 1: Her udvælges startups på baggrund af ansøgningen.

Step 2: kaldet Pre-acceleratoren: Er en todages bootcamp. På baggrund af den udvælges startups til det endelige accelerationsforløb på fire måneder.

Pre-accelerator
Pre-acceleratoren er en todages bootcamp. Her arbejder du med din forret-ningsmodel. Det er med fokus på en prototype/MVP-opbygning og en plan for test af din idé på turismemarkedet. Er din forretningsidé allerede på markedet kan din MVP have fokus på nye markeder, nye kundesegmenter eller andet, der skal testes. Til slut i bootcampen har du en aktivitetsplan, der danner grundlag for indholdet på dit accelerationsforløb.

Accelerationsforløb
Accelerationsforløbet er et individuelt udviklingsforløb med udgangspunkt i dine behov og udfordringer. Udviklingsforløbet består i:

  • Individuelle rådgivningsmøder med fokus på kompetence- og forretnings-udvikling
  • Individuel sparring fra en konsulent, som bliver matchet til dine behov fra starten af og sparring med konsulenter med branchekendskab og net-værk inden for turisme
  • Specialist workshops f.eks. med fokus på prissætning
  • Mulighed for deltagelse på events og konferencer bl.a. Tech BBQ og Digital Tech Summit.

Afslutningsevent
Forløbet bliver afsluttet med en event. Her kan du møde forskellige turismeaktø-rer, travel tech startups og partnere fra turismeindustrien. Og du har mulighed for at præsentere din forretningsidé for potentielle kunder og samarbejdspartnere. 

Ansøgning og vurdering
Ansøgningsfristen er søndag d. 7. august kl. 23.59. Ansøg via linket

Hvem er du?
Acceleratorforløbet er for iværksættere, der har fokus på at bidrage til at skabe bæredygtig turisme eller udnytter nye digitale muligheder og teknologier. 

Definition på en iværksætter:

  • Virksomheder med dansk CVR-nummer, der er registreret efter 1. juni 2016

eller

  • Privatpersoner med en forretningsidé, der endnu ikke har registreret et CVR-nummer

Du skal have en ambition om at vækste og skalere din virksomhed, have lyst til lære og eksekvere for at nå dertil og arbejde på fuld tid med udvikling af din idé over fire måneder.

Projektet er omfattet af de minimis regler
Acceleratorforløbet medfinansieres af EU-REACT, Socialfonden og er omfattet af EU's regler om de minimis. Det betyder, at en virksomhed maksimalt kan modta-ge støtte på op til 200.000 EUR i en periode på de seneste tre regnskabsår, og der skal derfor udfyldes en de minimis erklæring ved deltagelse. Din deltagelse i projektet udgør statsstøtte estimeret til 95.000 kr.

Vurdering af forretningsidéen
Et vurderingspanel af eksperter samt konsulenter fra Dansk Kyst- og Naturturisme, MeetDenmark samt Copenhagen Travel Lab hos Wonderful Copenhagen udvælger forretningsideer til pre-accelerationsforløbet.

Forretningsidéen er den løsning/produkt/service eller teknologi, du udbyder til turismemarkedet. Din idé bliver vurderet ud fra:

  • Efterspørgsel – Hvem er målgruppen, og hvad er deres behov for løsningen?
  • Modenhed – Er løsningen blot en tanke, eller er der allerede noget, som kan te-stes?
  • Eksekveringstid – Hvor lang tid vil det tage at få til markedet?
  • Merforretning – Bidrager løsningen til at andre virksomheder kan skabe forret-ning?
  • Skalerbarhed – Kan løsningen skaleres i Danmark og/eller internationalt?
  • Bæredygtighed – Bidrager den digitale løsning til at skabe bæredygtig forret-ning, og hvorledes udnyttes nye digitale muligheder?
  • Teamet – Er teamet det rette til at realisere løsningen?
  • Virksomheden – Er virksomheden rustet til at deltage i accelerationsforløbet?

Potentialet i turismeindustrien

Forretningsideer henvendt til turismeerhvervet er projektet især på udkig efter. Din forretningsidé skal ikke nødvendigvis have turisten som bruger eller kunde. Løser din forretningsidé en udfordring for turismebranchen, vil den også passe ind i accelerationsforløbet.

Turismeindustrien kan gøre brug af allerede etablerede løsninger fra andre bran-cher, som endnu ikke har fundet vej til turismen. Er du allerede på markedet med din startup i en anden branche og ser potentialet i at etablere dig på turisme-markedet, kan du med fordel søge ind på accelerationsforløbet.

I 2019 omsatte turismen i Danmark for 139,1 mia. kr. og tegnede sig for 171.355 års-værk. I 2021 var der i alt 51,5 mio. overnatninger fordelt på hoteller, campingpladser, vandrerhjem og feriehuse. Turismen er derfor et ikke ubetydeligt marked, hvor der er potentiale for flere forretningsideer, der bidrager til innovation, digita-lisering og en bæredygtig udvikling.

Tidligere deltagere

Tidligere har startups som Aguardio, Digital Guest, GoBoat og Stayseat. været i forløb ved de nationale udviklingsselskaber inden for turismen.

Aguardio
Aguardio er en IOT-løsning, der måler og synliggør vandforbruget ved bruseba-de. Aguardio Leak Sensor i toilettet sladrer om løbende toiletter. Dansk Kyst- og Naturturisme, der er partner i projektet, har hjulpet Aguardio ind på sommer-husmarkedet.

Digital Guest
Digital Guest er hotellets digitale receptionist, gæsteservice og traditionelle ho-telmappe i et – app’en Digital Guest. Med den kan gæsten booke bord, bestille teaterbilletter og se, hvad der sker i byen. Dansk Kyst- og Naturturisme har hjul-pet Digital Guest ind på hotelmarkedet.

Hør GoBoat og Stayseat sætte ord på deres erfaringer med at være med i et udviklingsforløb lige her:  

En del af et nationalt projektsamarbejde

Accelerationsforløbet er en del af et nationalt projektsamarbejde mellem de tre danske udviklingsselskaber inden for turisme Dansk Kyst- og Naturturisme, MeetDenmark og Dansk Storbyturisme, hvor de to sidstnævnte har sekretariat i Wonderful Copenhagen.

Projektet medfinansieres af EU-REACT, Socialfonden, der er udmøntet via Dan-marks Erhvervsfremmebestyrelse, og de tre nationale udviklingsselskaber i dansk turisme - Dansk Kyst- og Naturturisme, MeetDenmark og Dansk Storbyturisme. Herudover samarbejder projektet med Erhvervshusene, Danske Destinationer og Aalborg Universitet Innovation om indsatsen.

Kontakt

Ved spørgsmål til selve programmet under Dansk Storbyturisme og MeetDenmark kontakt: Lene Schackinger Juhl, Senior Manager, lsj@woco.dk, +45 29816450

Til spørgsmål og dialog om muligheder i forretningsområderne kontakt nedenstående fra de tre udviklingsselskaber:

Dansk Storbyturisme: Lene Schackinger Juhl, Senior Manager, lsj@woco.dk, +45 29816450

MeetDenmark: Peter Dyhr Andreassen, Head of Stakeholder Relations, pda@woco.dk, +45 29102607

Dansk Kyst- og Naturturisme: Alice Bank Danielsen, Innovationskonsulent, abd@kystognaturturisme.dk, +45 26431411

Ved spørgsmål til det nationale projekt kontakt: Heidi K. Dahl Larsen, Sekretariatschef, hda@kystognaturturisme.dk, +45 26430220