Initiativ 9: Verdensklasse gastronomioplevelser

Initiativ 9: Verdensklasse gastronomioplevelser

Foto: Restaurant Llama

København er i dag internationalt anerkendt for sin madscene – både med toprestauranter og med en mangfoldig underskov af innovative højkvalitets-spisesteder.

En tredjedel af den samlede omsætning på restauranterne i København kommer fra turister, som dermed er essentielle for branchens overlevelse og fortsatte vækst. Initiativet skal sikre, at de internationale gæster besøger flere af de københavnske restauranter under deres ophold, så hovedstaden i 2022- 2023 fortsat har et gastronomitilbud i verdensklasse til glæde for både lokale og internationale gæster.

Aktiviteter 2022–2023:

  • Større omsætning fra internationale besøgende til restauranterne via fælles brug af gæstedata

Et nyt pilotsamarbejde skal give restauranter hjælp til databaseret indsigt i, hvem deres internationale målgrupper er, hvor de kommer for, hvad de interesserer sig for og hvad de ellers typisk oplever i lokalområdet. Samtidig udvikles i samarbejde med restauranterne et nyt samarbejdssystem, som knytter restauranterne i klynge-fællesskaber og understøtter restauranterne i at sende gæster videre til andre restauranter og dermed skabe større omsætning fra den enkelte turist.

  • Nyt online magasin om branchen til branchen

Der er blevet udviklet et digitalt magasin "Craving Copenhagen" målrettet restaurationsbranchen med en række inspirerende historier inde fra den københavnske restaurantscene. Magasinet gør den nye gastrofortælling konkret og skal fungere som en digital værktøjskasse og fælles markedsføringsaktiviteter for branchen selv og København.

  • Flere foodiegæster gennem markedsføringsindsats med en stærk, fælles fortælling

Der udvikles en stærk, fælles fortælling om hovedstaden som gastronomisk metropol og en gratis værktøjskasse med content, budskaber, viden/data, mv., som restauranterne kan anvende i deres egen markedsføring. Samtidig og i sammenhæng med de øvrige aktiviteter eksekveres fælles markedsføringsaktiviteter i samarbejde med restauranterne og andre aktører på baggrund af den fælles fortælling.

  • Test af nye forretningsmuligheder og omstilling af restauranter til den nye situation

Gennem projektet ’Restore Restaurants’ hjælpes restauranter i hovedstaden til hurtigt at omstille sig til nye segmenter og ændrede behov i forlængelse af COVID-19. Formålet er at sikre restauranternes langsigtede overlevelse og brug af krisens begrænsninger som afsæt til at skabe innovation i branchen.

Interessenter:

Aktiviteterne gennemføres af Wonderful Copenhagen med inddragelse af relevante interessenter, herunder bl.a. større restaurantkæder, hoteller, brancheorganisationer, FOOD, VisitDenmark, kommuner og dataantropologer.

Restaurant MOTA

Hvordan omstiller du din data til nyttig værdi?

Læs denne guide der omsætter viden til værdi

Foto: Restaurant MOTA
Goldfinch new asian wave

Hvad bør no show gebyr koste?

Få nogle bud i denne rapport

Foto: Daniel Rasmussen
Restaurant Levi

Hvordan reducerer du antallet af sene annulleringer i din restaurant?

Få nogle simple og konkrete værktøjer i denne pixi-rapport

Foto: Alastair Philip Wiper Studio
Restaurant Koan

Hvordan reducerer du antallet af sene annulleringer i din restaurant?

Adfærd og bedre forretning for restauranter i København gennem reduktion af for sene annulleringer og optimering af bookingrejsen

Foto: langelinieskuret/Daniel Rasmussen