Legeplads

Digital Strategi

Foto: Martin Heiberg

En digital strategi er en sammenhængende plan, der beskriver hvordan du udnytter teknologi til at få succes med din virksomhed.

For at nå overordnede og langsigtede mål er det vigtigt at få udarbejdet strategier, der kan hjælpe med at koordinere aktiviteter og ressourcer på tværs af organisationen og træffe taktiske og operationelle beslutninger.

En digital strategi består af:

  • Analysen: Forståelse af vores konkurrence situation og primære udfordringer
  • Konceptet:  Det overordnede princip vores strategi bygger på
  • Planen: Det sæt af aktiviteter, der forløser strategien

Formål:

Arbejdet med digital strategi sigter på at udnytte teknologi til at give dig en konkurrencefordel over dine konkurrenter.

Arbejdet med digital strategi indebærer at identificere muligheder for at udnytte muligheder for at forbedre og effektivisere den måde hvorpå du:

  • Finder og tiltrækker kunder
  • Udvikler og sælger til kunder
  • Leverer jeres ydelse til kunder
  • Fastholder og gensælger til kunder

Processen:

Analysen:

  • Hvem er dine målgrupper - hvad er de vigtigste parametre for at imødekomme deres behov. Hvor kan du få kontakt til dem digitalt?
  • Hvem er dine konkurrenter - hvordan står de i forhold til dig - lav eventuelt en SWOT-analyse (Styrker, Svagheder, Muligheder og Trusler)
  • Digitale potentialer - identificer og prioriter muligheder for at udnytte teknologi  til:
    • Tiltrækning af kunder
    • Udvikling og salg til kunde
    • Leverance af ydelser
    • Fastholdelse og gensalg til kunder.

Konceptet:

Beskriv hvordan du vinder over konkurrenter med en sammenhængende plan, der imødekommer kunders behov bedre ved udnyttelse af de mest lovende digitale potentialer.

Her er et eksempel til inspiration:

  • Virksomhed X vil have mulighed for at tiltrække turister via livsstilartikler og videoer som publiceres på facebook og som optimeres mod de emner deres målgrupper søger efter på Youtube og Google.
  • Indholdet har det formål at præsentere firmaets wellness-ydelser og skabe interesse for ophold og salg via onlineshop.
  • Kunder fastholdes via en email-liste, som man hverver til på siden ved at love rabatter til særlige tilbud.
  • Der er masser af indhold af denne type og mange brugere af det, men det er ikke i særlig god kvalitet.
  • Virksomhed X har et par medarbejdere, som vil gøre sig godt som talsperson.
  • Der er ingen af virksomhed X’s umiddelbare konkurrenter som er aktive med denne form for digital markedsføring, så der er god mulighed for at blive synlig.

Planen:

  • I hvilken rækkefølge konceptet eksekveres? Hvad kommer først og hvem er ansvarlig? Hvornår skal det stå klar?
  • Hvordan måler du, at du løbende lykkedes? Bruger du analytics-værktøjer og dashboards til at holde øje med forretningen?

Prøv at planlægge så du kommer så hurtigt i gang med forretningen som muligt. Slå ikke et for stort brød op.

Prøv også at tage højde for, hvor meget arbejde der skal lægges løbende for at vedligeholde de digitale aktiviteter. Være realistisk.  Det laver ikke sig selv, så det er noget der skal sættes tid af til.