Bellevue Theatre greater Copenhagen

10 tips til den gode pressemeddelelse

Foto: Astrid Maria Rasmussen

En pressemeddelelse skal være kort, fængende, præcis og målrettet. Her får du 10 tips til, hvordan du laver en god pressemeddelelse.   

1. Lav research på, hvilke marked(er) du er interesseret i, og hvilke medier du finder interessante.

2. Vær præcis og målrettet. Er pressemeddelelsen til en lokal avis, så skal der være skarpt fokus på det lokale tema.

​3. Skriv en fængende overskrift. Det første journalisten ser, når en pressemeddelelse popper op i indbakken, er overskriften. Det er derfor nødvendigt at smelte essensen af historien ned til en meget konkret sætning. Det du skriver i emnefeltet, vil blive den egentlige overskrift for din historie.

4. Skriv kort og fængende. De fleste journalister læser kun overskriften og første afsnit, så du har omkring tre sætninger til at få hele din historie ud.

5. En pressemeddelelse skal ikke være længere end en side og læses som en artikel, så skriv det som du ville forvente at se det i en avis.

6. Inkluder citater - de spiller en central rolle i pressemeddelelser, da de er med til at skabe indlevelse. Citater giver mulighed for at udtrykke følelser, hvilket gør læsningen lidt mere spændende.

7. Sørg for at du kan besvare disse centrale spørgsmål: hvem, hvad, hvornår, hvor, hvorfor og hvorfor nu. Gør det kortfattet og let at læse hurtigt: brug korte sætninger og gerne i punktform.

8. Giv fakta til journalisten i din pressemeddelelse, gerne i en faktaboks. Jo nemmere du gør det for journalisten at fortælle din historie, des større chance har du for at komme i pressen.

9. Brug pressemeddelelsen som et “catch-all” -dokument – en nem måde at bringe historien sammen på et sted og noget, du kan give til journalister til enhver tid. Sørg for at inkludere alle logistiske detaljer: åbningstider, udstillingsdatoer, priser, adresse osv.

​10. I langt de fleste tilfælde vil den optimale fremgangsmåde være, at du skaber en personlig kontakt via telefon, inden du fremsender pressemeddelelsen på e-mail. Følg op telefonisk, hvis du ikke får et svar om journalisten er interesseret i historien.